آرشیو اردیبهشت ماه 1401

سامانه هوشمند خريد و فروش و رهن و اجاره و تهاتر، خانه و آپارتمان

بهترین شهر ایران برای زندگی

۲۷ بازديد

بهترین شهر ایران برای زندگی کجاست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که فاکتورهای گوناگونی مانند آب و هوا، منابع، کسب و کار، امکانات رفاهی و هزینه ها در رده بندی کردن بهترین شهر ایران تاثیر مستقیمی دارد. طبق این اساس که هر شخص، از معیارهای گوناگونی جهت داشتن یک زندگی مورد پسند برخوردار است. لذا شهری که افراد برای کار و زندگی انتخاب می‌کنند، اولین و مهم ترین معیار آنان است.

در واقع شهری که بتواند خواسته ها و اولویت های فرد را برآورده کند، مناسب ترین شهر برای زندگی است. رده بندی شهرها طبق آب و هوا، منابع، هزینه ها، کسب و کار و امکانات صورت می گیرد. ما در ادامه شما را با بهترین شهر کشور ایران برای زندگی و امکانات آن آشنا می کنیم.

بهترین شهر برای زندگی از نظر یونسکو

تبریز، یکی از زیباترین شهرهای ایران است، شهری که از نظر یونسکو بهترین شهر برای زندگی معرفی شده‌است. این شهر در استان آذربایجان شرقی واقع در شمال غرب کشور است و از قدمتی ۴ هزار ساله برخوردار است. شهر تبریز به عنوان بزرگ ترین قطب فرهنگی، ارتباطی، بازرگانی، آموزشی، نظامی و صعنتی است که به عنوان مهمترین شهر آذربایجان شناخته می شود.

بهترین شهر ایران

در شهر تبریز فعالیت هایی مانند صنایعی مثل اتومبیل‌سازی (خودرو دیزل، تراکتور ایران)، محصولات بزرگ غذایی (آیدین، شونیز، آناتا، شیرین عسل) و ریخته گری (ریخته گری ایران) انجام میگیرد. این شهر به‌ شهر اولین ‌ها معروف است. زیرا بسیاری از اولین صنایع همچون اولین کبریت ‌سازی صنعتی، اولین داروخانه، اولین مخابرات، اولین شهرداری و غیره در شهر تبریز ساخته‌شده‌است.

امکانات و آب و هوای شهر تبریز

بر اساس تحقیقات سازمان ملل، شهر تبریز به عنوان بهترین شهر برای زندگی، انتخاب شده است. زیرا این شهر دارای طبیعت زیبا، ساختمان های مدرن، آثار تاریخی فراوان، مساجد زیبا، پاکیزگی شهر، فرودگاه و… برخوردار است. زبان مردم شهر تبریز اغلب به زبان ترکی آذربایجانی (آذری) است.

این شهر از آب ‌و هوای کوهستانی برخوردار است و جزء سردترین شهرهای ایران به حساب می آید؛ از این رو پیشنهاد می شود که برای سفر به شهر زیبای تبریز، فصل تابستان را انتخاب کنید.

کلیسای مریم مقدس، خانه مشروطه، مسجد جامع، دره لیقوان، بازار بزرگ سنتی، پارک ائل گلی، مسجد کبود، پارک باغلار باغی، ارگ علیشاه و مراکز خرید مدرن از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر تبریز به شمار می روند.

از دیگر دلایلی که تبریز را به بهترین شهر ایران برای زندگی تبدیل کرده است وجود فرودگاه بین‌المللی، راه‌ آهن، هتل‌ های ۵ ستاره، صنایع دستی و غذاهای محلی لذیذ و بسیار خوشمزه این شهر است.

بهترین شهر ایران

بهترین شهر ایران از نظر کسب و کار

همانطور که مشخص است بیشترین اشتغال کشور ایران، شهر تهران است؛ در حقیقت پایتخت از نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور برخوردار است. این شهر بخش عمده ‌ای از تولیدات صنعتی کشورمان را به خود اختصاص داده است.  شهر تهران علاوه بر اینکه بزرگ ‌ترین و پر جمعیت‌ ترین شهر ایران است، به عنوان سومین شهر پر جمعیت خاورمیانه نیز شناخته شده است.

بهترین شهر ایران

این شهر به‌ مرکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی ایران شهرت دارد. به همین دلیل تهران، شهری پر از امکانات و فرصت ‌های شغلی است و بهترین شهر ایران از نظر کسب ‌و کار به حساب می آید. شهر اراک در استان مرکزی و شهر یزد نیز پس از شهر تهران، جزء اشتغال ‌زا ترین شهر های ایران به شمار می روند.

بهترین شهر ایران از نظر آب و هوا

کشور عزیزمان ایران، همیشه کشوری چهار فصل بوده و از اقلیم و تنوع آب‌ و هوایی گسترده ‌ای برخوردار است. شمال این کشور دارای اقلیمی مرطوب با آب و هوای مطبوع است، مرکز آن نیز اقلیمی بیابانی با هوایی بسیار گرم دارد، غرب کشور از اقلیم کوهستانی با هوای سرد و یخبندان برخوردار است و شرق آن  دارای اقلیمی خشک با روزهای گرم و شب ‌های سرد است.

با توجه به این تنوع انتخاب بهترین شهر ایران از نظر آب ‌و هوایی کمی دشوار می شود؛ چرا که هر فصل از جذابیت خاص خود برخوردار است. اما مهم ترین شرایط لازم برای زندگی در هر شهری، داشتن آب ‌و هوای تمیز، مطبوع و خنک است.

ارزان ترین شهر ایران برای زندگی

عوامل گوناگون، تاثیر مستقیمی بر هزینه های زندگی در شهرها دارند. علاوه بر هزینه مسکن و خوراک که جزء مهم ترین هزینه ها به شمار می رود، وجود هزینه هایی مانند هزینه آموزش، پوشاک، امکانات شهری، حمل و نقل و غیره از لزومات زندگی هر فرد محسوب می شود.

بهترین شهر ایران

میزان معاملات، قیمت زمین و موقعیت‌ های شغلی، از جمله عواملی هستند که روی هزینه های مسکن تاثیری مستقیم می گذارند.  درآمد افراد جهت پرداخت هزینه مسکن در گران‌ ترین شهر ها حدود 60 درصد و در ارزان‌ ترین شهرها حدود 20 درصد، اختصاص می یابد. استان یزد و کهکیلویه و بویر احمد طبق آمار سال 1398، جزو ارزان‌ ترین استان‌ ها از نظر قیمت مسکن، به شمار می روند؛ اما این موضوع نیز وجود دارد که هزینه ‌های دیگر زندگی در این شهرها با تهران و دیگر شهرهای گران، کاملا برابر است.

شهر قم

در حال حاضر شهر قم ارزان ‌ترین شهر ایران برای زندگی است. در این شهر آب ‌و هوای خشک در 9 ماه از سال وجود دارد که قم را به گزینه مناسبی برای زندگی تبدیل کرده است. طبق گزارش خبرگزاری ایرنا استان قم، در دی ماه 1400 از کمترین نرخ تورم سالانه با میزان 35,8 درصد برخوردار بوده است. این دلیل باعث شده تا شهر قم در سال‌ های اخیر از رشد جمعیت قابل توجهی برخوردار باشد.

بهترین شهر ایران

از مهم ترین دلایلی که موجب رشد جمعیت شهر قم شده‌است می توان نزدیکی به پایتخت، موقعیت بین راهی، وجود حرم حضرت معصومه (س)،  وجود بزرگ ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع و چند شهرک صنعتی را نام برد. به علاوه وجود صنعت گردشگری علل خصوص توریسم مذهبی باعث رونق بازار کار در این شهر شده است. استان‌ مرکزی و استان مازندران، پس از قم جزء ارزان‌ترین استان ‌های کشور محسوب می شوند.

بهترین شهر ایران برای زندگی از نظر منابع

بهترین شهر کشور ایران برای زندگی از نظر منابع، گچساران است. این شهر در جنوب غربی استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده‌است. شهر گچساران علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد یکی از شهرهای صنعتی کشور ایران نیز محسوب می شود.

امروزه شهر گچساران به ‌عنوان غنی‌ ترین شهر ایران از نظر منابع، شهرت پیدا پیدا کرده. زیرا این شهر بیش از 20 درصد منابع نفتی ایران را در خود جای داده‌است. این شهر به دلیل برخورداری از دومین میدان بزرگ نفتی کشور و میدان‌ های گازی به سرزمین آب و آتش شهرت دارد.

از دیگر لقب های گچساران می توان به بام نفتی ایران اشاره نمود. زیرا در این شهر مرتفع ‌ترین میدان نفتی کشور، واقع شده‌است. منابع درآمد اقتصادی شهر گچساران از گذشته تا امروز بسیار متنوع بوده که از مهم ترین آن ها می توان به بهره‌ برداری نفت و گاز، وجود شهرک کشاورزی امامزاده جعفر، شهرک صنعتی چهار بیشه و باغ های مرکبات اشاره کرد.

بهترین شهر ایران

شهر گچساران

در چند سال گذشته به دلیل زیر ساخت‌های اولیه مثل آب، برق، گاز، اینترنت پرسرعت، زیباسازی سیمای روستایی و طرح ‌های کشاورزی در روستاهای گچساران موجب شده تا مهاجران روستاهای اطراف گچساران به روستا ها بازگردند.

شهر گچساران از آب ‌و هوای معتدل و خشکی برخوردار است. وجود مکان های دیدنی گچساران  همچون گنبد لیشتر، روستای مارین، قلعه بابا کلان، پل ساسانی خیرآباد، دژ سلیمان، چهارطاقی خیرآباد و طبیعت بی نظیر این منطقه باعث مهاجرت افراد و جذب گردشگران بسیاری به این شهر شده‌است.

بهترین شهر برای زندگی از نظر امکانات

امروزه تهران، از نظر امکانات به بهترین شهر برای زندگی تبدیل شده‌است. وجود بهترین دانشگاه‌ های کشور، بهترین شرکت ها، بهترین بیمارستان‌ ها و خدمات درمانی، بهترین مراکز تجاری، کامل‌ترین خدمات حمل‌ونقل مثل مترو، اتوبوس، ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه در این شهر، آن را به شهری همه پسند تبدیل کرده است. شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور، اولین مکان انتخابی مناسب برای گردشگران خارجی به شمار می رود.

این شهر از دیدنی ‌ها و مکان‌ های تفریحی بسیاری برخوردار است. از جمله مکان های دیدنی شهر تهران می توان به پیست‌ های اسکی، موزه ها، کاخ ها، رودها و سدهای پر آب، باغ‌ های تاریخی، پارک های جنگلی، پارک ‌های شهری، باغ ‌وحش، برج میلاد، برج آزادی و مراکز خرید بزرگ اشاره کرد.  شهر تهران بخش عمده اقتصاد ایران و بیش از نیمی از فعالیت ‌های صنعتی کشور را در خود جای داده‌است.

بهترین شهر ایران

نتیجه گیری

امیدواریم در مقاله بالا توانسته باشیم به شما در انتخاب بهترین شهر کشور ایران برای زندگی کمک کنیم. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم ایران یک کشور پهناور و چهار فصل است که هر کدام از شهرهای آن دارای امکانات رفاهی و جاذبه های گردشگری هستند.

اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌ایم خوشحال می‌شویم شما برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

کدامیک از ایرلاین های ایرانی بیزینس کلاس دارند؟

۲۷ بازديد

آیا با کلاس های پروازی بلیط هواپیما اشنا هستید؟ می دانید هنگام رزرو بلیط هواپیما چه ایرلاینی و چه کلاس پروازی را انتخاب کنید؟ کدامیک از کلاس های پروازی ارزان تر هستند و کدامیک لاکچری تر؟ یا اینکه کدام ایرلاین های ایرانی پرواز بیزینس کلاس یا فرست کلاس ارائه می کنند؟ با املاک داران همراه باشید تا بدانید کدامیک از ایرلاین های ایرانی بیزینس کلاس دارند؟

انواع کلاس های پروازی در هواپیما

اگر تا کنون به نقاط مختلف دنیا سفر کرده باشید، احتمالا با کلاس پروازی هواپیما آشنا هستید. قوانین و مقرارت هر شرکت هواپیمایی با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی، پیکربندی کابین تعیین می کند که چه کلاس های پروازی ارائه شود. بلیط هواپیما با توجه به خدماتی که در طول پرواز به مسافران ارائه می شود، به سه دسته تقسیم می شوند. در واقع ایرلاین ها دارای سه کلاس پروازی فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی می باشند.

فرست کلاس

بلیط هواپیما فرست کلاس معمولا گران ترین کلاس پروازی به شمار می رود. مسافرانی که در بخش فرست کلاس هواپیما می نشینند، معمولا صندلی های راحت تری را تجربه می کنند. از طرفی به آن ها خدمات بهتری نیز ارائه می شود. معمولا افراد مشهور و ثروتمند با پرواز فرست کلاس سفر می کنند.

ایرلاین های ایرانی

بیزینس کلاس

بلیط هواپیما بیزینس کلاس نیز گران است ولی نسبت به فرست کلاس مقرون به صرفه تر می باشد. تفاوت این کلاس پروازی با فرست کلاس در مزایا و خدمات آن است. اما برای کسی که معمولا با پرواز اکونومی سفر می کند، ناراحت کننده نخواهد بود. به همین دلیل اغلب ایرلاین های ایرانی، پرواز فرست کلاس را رها کرده اند و فقط بیزینس و اکونومی ارائه می کنند.

ایرلاین های ایرانی

اکونومی

بلیط هواپیما اکونومی به دو دسته اکونومی معمولی و پریمیوم اکونومی تقسیم می شود. مسافران اکونومی معمولی، خدمات استاندارد بدون هیچ مزیتی را دریافت می کنند. البته خدمات ایرلاین های مختلف برای پروازهای اکونومی متفاوت است ولی به طور کلی شما با این کلاس پروازی فقط از نقطه A به نقطه B منتقل می شوید.

صندلی های پریمیوم اکونومی نسبت به اکونومی معمولی کمی بهتر است ولی باز هم به پای صندلی های بیزینس کلاس و فرست کلاس نمی رسند. تفاوت بین پریمیوم و معمولی، فاصله بین صندلی ها و همچنین خدمات آن است.

ایرلاین های ایرانی

ایرلاین های داخلی با پرواز بیزینس کلاس

همانطور که گفتیم، کلاس های پروازی به سه دسته اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم می شوند. اما شرکت های هواپیمایی در ایران، تنها دارای دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس هستند. تمامی ایرلاین های داخلی، پرواز اکونومی ارائه می کنند ولی تنها برخی از آن ها، پرواز بیزینس کلاس نیز دارند. در اینجا می خواهیم به معرفی ایرلاین های ایرانی بپردازیم که پرواز فرست کلاس ارائه می کنند:

شرکت هواپیمایی ماهان

ایرلاین ماهان که در سال 1372 تاسیس شد، متعلق به بخش خصوصی است. در شرکت هواپیمایی ماهان دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس ارائه می شود. تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس کلاس ماهان در صندلی های راحت تر و قابل تنظیم می باشد. از طرف دیگر، مهمانداران هواپیما آموزش دیده و حرفه ای تری در خدمت مسافران قرار داده می شود. این مهمانداران در بهترین دوره های تخصصی و ایمنی بر اساس استاندارد های بین المللی و کشوری شرکت کرده اند.

بلیط هواپیما بیزینس کلاس از نظر خدمات و امکانات نیز با پرواز اکونومی متفاوت است. تلویزیون 42 اینچ داخل هر کابین، از جمله امکانات این پروازهای تجاری به شمار می رود که شما را در طول پرواز با برنامه های آموزشی، ورزشی، مستند و غیره سرگرم می کند. همچنین بهترین غذاهای ایرانی و بین المللی را با سرویس دهی درجه یک و کیترینگ عالی، در پرواز بیزینس کلاس ایرلاین ماهان تجربه خواهید کرد. بنابراین اگر می خواهید پروازی ارزان را تجربه کنید، اکونومی ماهان را انتخاب کنید. ولی اگر به دنبال سفری راحت با امکانات درجه یک هستید، بیزینس کلاس ماهان برای شما بهترین گزینه است.

ایرلاین های ایرانی

پروازهای بیزینس کلاس این ایرلاین خصوصی، بر اساس داخلی یا خارجی بودن با یکدیگر متفاوت می باشند. برخی از خدمات در پرواز بیزینس کلاس خارجی در بیزینس کلاس داخلی ارائه نمی شود. در واقع هر چه پرواز طولانی تر باشد، به منظور رفاه حال مسافران تدابیر بیشتری اندیشیده شده است. به طور مثال به کودکان زیر 12 سال، هدایای سرگرم کننده ارائه می شود. به مسافران بیزینس کلاس نیز در مسافرت های طولانی یک سری پک های آرایشی-بهداشتی می دهند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر با 50 سال سابقه، یکی از قدیمی ترین ایرلاین های داخلی به شمار می رود. در این ایرلاین نیز دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس ارائه می شود. صندلی های بیزینس کلاس ایران ایر بسیار راحت طراحی شده اند و قابلیت تنظیم در جهت های مختلف دارند. فضای پای این صندلی ها نسبت به اکونومی بیشتر است و موجب می شود پروازهای طولانی برای شما خسته کننده نباشد.

همچنین مهمانداران بخش بیزینس ایرلاین ایران ایر بسیار با تجربه تر و کار آزموده تر از بخش اکونومی آن هستند. این مهمانداران بسیار صبور و خوش رو هستند و با میهمانان با خونسردی برخورد می کنند. از نظر تنوع غذایی و سرویس دهی نیز میهمانان را راضی نگه می دارد. در واقع شما می توانید انواع غذاهای گرم را با توجه به سلیقه خود سفارش دهید.

همچنین محدودیتی برای سفارش تعداد نوشیدنی وجود ندارد. در ضمن برای ورود و خروج به هواپیما، مسافران صندلی های بیزینس همیشه اولویت دارند. بدین ترتیب که ابتدا این مسافران سوار هواپیما می شوند و معطلی کمتری را تجربه می کنند. همچنین به محض رسیدن به مقصد زودتر از بقیه مسافران پیاده می شوند و به منظور تحویل چمدان های خود به فرودگاه می روند. پس اگر به دنبال سفری لوکس و فراموش نشدنی هستید، صندلی های بیزینس ایران ایر میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.

ایرلاین های ایرانی

شرکت هواپیمایی معراج

ایرلاین معراج که یکی از نوپا ترین شرکت های هواپیمایی داخلی به شمار می رود، به خاطر کمترین میزان تاخیر به شهرت رسیده است. در واقع با داشتن نیروی کاری جوان و سیستم مدرن خود در بین مسافران به محبوبیت بالایی دست یافته است. این ایرلاین ایرانی معراج نیز داری دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس می باشد. قطعا با وجود شرایط لاکچری و مزایای بیشتر، بلیط بیزینس کلاس نسبت به اکونومی از قیمت بیشتری برخوردار است.

از امکانات درجه یک بلیط هواپیما بیزینس کلاس معراج می توان به صندلی های مبله و راحت، تلویزیون های ال سی دی اختصاصی و همچنین پذیرایی منحصر به فرد در سطح بین المللی اشاره کرد. همچنین تمامی برنامه های تفریحی و سرگرمی برای شما در طول پرواز فراهم است. این ایرلاین در 8 مسیر داخلی و 4 مسیر خارجی پرواز می کند و در پروازهای خارجی به شما خدمات اضافی ارائه می گردد.

ایرلاین های ایرانی

شرکت هواپیمایی کیش ایر

ایرلاین کیش ایر با 20 سال سابقه، یکی از با کیفیت ترین ایرلاین های داخلی به شمار می رود. شرکت هواپیمایی کیش ایر در سال 1370 در جزیره کیش تاسیس شد. این ایرلاین ایرانی معروف نیز دارای دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس است که به 23 مقصد داخلی و 6 مقصد خارجی پرواز می کند. معمولا پروازهای بیزینس این ایرلاین از تهران به مشهد، تهران به کیش و به مقصد خارج از کشور می باشد.

صندلی های کلاس تجاری ایرلاین کیش ایر با فاصله زیادی از هم واقع شده اند و این منجر به حفظ حریم خصوصی مسافران می گردد. از طرفی فضای جلوی پا مسافران آزاد تر از اکونومی است و صندلی ها قابل تنظیم و راحت هستند.

مهمانداران این کلاس پروازی، افرادی با تجربه و آموزش دیده هستند که از نظر ایمنی و همچنین سرویس دهی خدمات عالی ارائه می کنند. منوی غذایی متنوع با طعم عالی در هر سه وعده در اختیار مسافران قرار می گیرد. هر چند شما برای پرواز بیزینس کیش ایر باید هزینه بیشتری نسبت به اکونومی پرداخت کنید، ولی ارزشش را دارد. چرا که سفری لاکچری و فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

ایرلاین های ایرانی

 

جمع بندی

همانطور که پیش تر گفتیم، کلاس های پروازی به سه دسته اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم می شوند. در ایرلاین های ایرانی تنها پرواز اکونومی و بیزینس موجود است و فقط برخی از ایرلاین ها، بلیط هواپیما بیزینس کلاس ارائه می کنند. کلاس پروازی بیزینس یا تجاری معمولا برای شرکت های بزرگ برنامه ریزی می گردد که به منظور تجارت سفر می کنند.

اما مردم عادی در صورتی که از نظر مالی مشکلی نداشته باشند، می توانند این پرواز ها را تجربه کنند. اما اگر مسیر پرواز شما چندان طولانی نیست، می توانید به همان بلیط هواپیما اکونومی بسنده کنید. ولی برای سفرهای طولانی مدت، بهتر است بلیط هواپیما بیزینس خریداری نمایید و از امکانات لاکچری آن بهره مند گردید. در این مقاله به معرفی بهترین ایرلاین های داخلی که پرواز بیزینس کلاس ارائه می کنند، پرداختیم.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران کجاست؟

۲۸ بازديد

زندگی در روستاهای تاریخی ایران از جمله مواردی است که هر فرد در سفر خود می تواند داشته باشد. به گونه ای تجربه دور شدن از شلوغی، آلودگی صوتی و ترافیکی از جمله موارد مهمی است که از روستا به دور بوده و هر فرد می تواند بسیار ساده و دلنشین به زندگی در روستا بپردازد. ممکن است آشنایی کامل با برخی از روستاهای تاریخی ایران را نداشته باشید و ندانید که سفر کردن به این مناطق چقدر می تواند در روحیه شما تاثیر بگذارد.

در صورتی که بتوانید برنامه سفری چند روزه را مهیا کنید، در شروع بهتر است که محل اقامت را تعیین کنید. پیدا کردن این لوکیشین ها در زیباتر کردن و ماندگاری اقامت شما کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله از املاک داران قصد داریم تمام موارد مربوط به دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران بپردازیم. در صورتی که تمایل دارد بیشتر در مورد این موضوع اطلاعات کسب کنید در ادامه مقاله همراه با ما باشید.

دیدنی ترین روستاهای تاریخی ایران

اصطلاح زیبایی برای فرد متفاوت بوده و هر شخصی با توجه به دیدگاه خود آن را تعریف می کند. ولی زیباترین روستاها دارای چند قابلیت مشترک مثل سرسبز بودن، بکر و سرشار از طبیعت و کوه و جنگل هستند که هر فرد آن را با توجه به معیارهای خود تعریف خواهد کرد. در ادامه بکرترین و زیباترین روستاهای تاریخی ایران را معرفی خواهیم کرد.

روستای فیلبند مازندران

در ابتدا به روستای فیلبند مازندران می پردازیم که به لقب شناور روی آب معروف است. زیرا در اکثر مواقع در بین مه و ابرها شناور است. همین امر سبب‌شده که این روستا به یکی از شگفت انگیزترین روستاها شناخته‌شود. همچنین به نام بام شرقی مازندران نیز معروف است و در گویش مازندرانی آن را فلبند هم قلمداد می کنند.

ترکیب حروف فلبند یعنی فل به معنی خستگی و بند به معنی بند آمدن است و می گوییم که در اصل به معنی بند آمدن خستگی است. زیرا این روستا بر طبق دشواری که در گذشته‌داشته به این اسم نامگذاری شده‌است. این روستا از جمله ییلاق های خوش آب و هوا در شهر مازندران است که بهترین زمان برای سفر کردن به آنجا در تابستان صورت می گیرد.

همانگونه که گفتیم فصل بهار و تابستان بهترین موارد برای سفر به این روستا است ولی اگر برای سکونت این روستا رو انتخاب می کنید کمی دشوار خواهد بود. جاذبه های گردشگری در این روستا شامل جنگل های چلاو، طبیعت بکر، آب و هوای بی نظیر و آرامش وصف پذیر آن است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است.

روستاهای تاریخی ایران

روستای ماسوله 

ماسوله از جمله زیباترین روستاهای تاریخی ایران است که در ۳۲ کیلومتری غرب شرق فومن و در استان گیلان واقع‌شده و دارای کوچه های بسیار تنگ و باریک است. می توان این روستا را را یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران به شمار آورد. برای رفت و آمد در این روستا باید پیاده رفت و نمی توان از هیچگونه وسایل نقلیه استفاده کرد. زیرا همانگونه که گفتیم دارای کوچه های تنگ و باریک هستند.

این شهر دارای قدمت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله است و به صورت پلکانی ساخته‌شده به این صورت که سقف هر کدام از خانه ها، حیاط دیگر خانه ها است. طریقه ساختن این خانه ها سبب‌شده که توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و باعث زیبایی چشمگیری شود.

معماری روستای ماسوله

این خانه ها قدمت چند ساله دارند و مثل دیگر مناطق کوهستانی به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. برای ساختِ این خانه ها بیشتر از سنگ و چوب یا خشت بهره گرفته‌اند و اکثرا به صورت دو طبقه ای هستند. این خانه ها دارای بخش های متعددی مثل نشیمن‌گاه، چغم، پشن و سومه است که به زبان محلی آنها نامگذاری شده اند. خانه های این روستا هر کدام جداگانه هستند و دارای دو بخش زمستانه و تابستانه ساخته شده اند. بخش زمستانه در پشت خانه قرار گرفته و نور زیادی را دربر نمی گیرد و یک کوره برای گرم کردن اتاق به کار رفته است. بخش زمستانه از پنجره های رنگی طراحی شده که اکثرا به سمت دره است.

 

روستاهای تاریخی ایران

جاذبه های گردشگری ماسوله

روستای ماسوله علاوه بر زیبایی بی نظیری که دارد از طراحی خاص و جاذبه های گردشگری زیبایی برخوردار است و تمام این ویژگی‌ ها باعث جذابیت ماسوله در شمال کشور شده است. در ادامه به برخی از این جذابیت ها خواهیم پرداخت:

آبشار و رودخانه: این روستا از آبشارهای بسیاری برخوردار است که از جمله مهم ترین آنها می توان آبشار کوشم، ماسوله رودخان، آبشار لارچشمه، خربو یا خرم بو و آبشار توریشوم را نام برد.

ییلاق های ماسوله: این محلات برای اقامت تابستانی بسیار مناسب هستند و از زیباترین ییلاق ها می توان به للندیز، آندره و کوربار اشاره کرد.

پارک جنگلی ماسوله: این پارک از بزرگترین پارک های طبیعی در این منطقه محسوب می شود که دارای امکانات رفاهی بسیاری شامل سرویس بهداشتی، رستوران و آلاچیق است. این پارک از درختان راش توسکا، فندق و ممرز تشکیل‌شده که برای سفری کوتاه عالی به نظر می رسد.

روستای کندوان تبریز، شگفتی‌ در میان کوه ‌ها

یکی از شگفت انگیزترین روستاهای کشورمان ایران که در کوه سلطان داغی و در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان تبریز واقع قرار گرفته است کندوان نام دارد. تعدادی بر این باورند که قدمت این روستای زیبا به ۷ هزار سال قبل برمی گردد. در کندوان خانه هایی با ساختار عجیب و متفاوت وجود دارد، همین امر باعث شده این مکان به یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران تبدیل شود و دلیل این ظاهر عجیب و این همه شگفتی، گدازه ‌ها و مواد مذابی است که از آتشفشان کوه سهند به جا مانده و همچنین دخالت دست در شکل‌گیری بناهاست. ‌این روستای خارق العاده بناهایی به شکل کله قند و شباهت زیادی به کندوی عسل، دارد به همین دلیل کندوان نام گرفته است.

معماری روستای کندوان تبریز

از پربازدیدترین جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان، می توان به معماری عجیب خانه های آن اشاره کرد. در این مکان زیبا خانه ‌ها در دل کوه کنده‌شده‌اند و دیواری به قطر ۲ متر دارند. قطر زیاد این خانه ها باعث می شود در تابستان فضایی خنک داشته و در زمستان گرم و مطبوع باشند. در زبان محلی به منازل هایی که در این روستا وجود دارد کران یا قیه به معنی صخره گفته می ‌شوند. بلندی کران‌ ها در روستا از ۶۰ متر کمتر است و از جنس ایگنمبریت و لاهار ساخته شده و بعضی از کران‌ های روستا، در ۳ یا ۴ طبقه نیز ساخته شده ‌اند.

روستاهای تاریخی ایران

جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان تبریز

از مهم ترین جاذبه ‌های گردشگری روستای کندوان معماری متفاوت و طبیعی خانه ‌ها است. این معماری باعث‌شده که گردشگران زیادی از سراسر ایران به این مکان زیبا جذب شوند. علاوه بر معماری خانه‌ ها، چشمه‌ های آب ‌معدنی، طبیعت سرسبز، باغ ‌های میوه و رودخانه ‌های پُرآب از جاذبه‌ های طبیعی این روستا به شمار می رود.

روستای زیارت گرگان، سرسبزی بی‌ پایان

زمانی که از گرگان خارج شدید و جاده روستای زیارت را میبینید، زیبایی‌ های این خطه سرسبز شما را شگفت زده می کند. جاده این روستا، جنگلی و پر از پیچ و خم است و رانندگی در آن شروع سفر لذت بخش شما به روستای زیارت خواهد بود. بعد از کمی رانندگی به قسمتی از جاده می‌رسید که سنگ‌ فرش‌شده‌، در حقیقت وارد محدوده روستا شده‌اید. امکانات رفاهی و اقامتی در روستا وجود دارد، پس شما این امکان را دارید برای چند روز متوالی در یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران اقامت داشته باشید.

معماری روستای زیارت

اکثر خانه‌ هایی که در شهرهای شمال کشور وجود دارند به دلیل رطوبت زیادی که زمین در بیشتر ایام سال دارد، با اندکی فاصله از سطح زمین و سقف‌ های شیب‌دار ساخته می‌ شوند. خانه‌های قدیمی روستای زیارت معمولا حیاط ندارند و معماری آن‌ ها به صورت پلکانی است. خانه‌های بسیار قدیمی و بافت سنتی در این روستا ثبت ملی شده و تعدادی از خانه‌ها به زمان قاجار و پهلوی برمی گردند.

روستاهای تاریخی ایران

جاذبه ‌های گردشگری روستای زیارت

علاوه بر شگفتی ها و زیبایی هایی که در دل طبیعت وجود دارند، روستای زیارت دارای جاذبه ‌های گردشگری طبیعی زیادی است که در ادامه تعدادی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • ارتفاعات زیبای زیارت:  اطراف روستای زیارت ارتفاعات زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد؛ زارمنجی در شمال، تلمبار و تالو و سردانسر در جنوب، کلیچال در شرق، شمسک و کلاه گردان در شمال شرق و سفیدآب و پیرزن چکل در شمال غرب
  • آبشارهای روستای زیارت: در روستای زیارت آبشارهای طبیعی قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. مانند: آبشار دوقلو، آبشارهای درهه تل ‌انبار و آبشار خال دره
  • چشمه‌ آبگرم زیارت: در شرق رودخانه خاصه، چشمه آبگرمی وجود دارد که آب آن گرمای ملایمی دارد و خواص معدنی بالای آن باعث محبوبیت زیادی شده‌است.
  • اماکن مذهبی و امامزاده زیارت:  بقعه متبرکه امامزاده عبدالله در اطراف چشمه‌ های آبگرم قرار دارد. از دیگر اماکن مذهبی روستا می توانیم به گورستان تاریخی امامزاده عبدالله، امامزاده صالح، امامزاده علی‌ ابن‌ موسی‌ ابن جعفر و بابا قنبرسر اشاره کنیم.

روستای اورامانات تخت کردستان، دره‌ای باورنکردنی

در غرب استان کردستان و در قسمت اورامان شهرستان سروآباد روستایی به نام اورامات قرار گرفته‌است. خانه ‌های این مکان زیبا همه از جنس سنگ هستند و به شکل پلکانی ساخته‌شده‌اند. به خاطر ظاهر پلکانی و زیبای روستای اروامانات، به آن روستای هزار ماسوله هم می گویند. در زبان محلی به این روستای شگفت انگیز هه‌ورامان، اورامان یا هورامان نیز گفته‌می‌شود.

معماری روستای اروامانات تخت کردستان

معماری خانه‌های روستایی در این مکان به صورتی‌است که از دور به شکل یک هرم دیده‌می‌شود و قلعه قدیمی در روستا رأس هرم قرار دارد. نکته ای که در این روستا وجود دارد این است که سقف خانه پایینی، حیاط خانه بالایی است و خانه‌ها بر روی دامنه کوه ساخته شده‌ اند.

روستاهای تاریخی ایران

جاذبه‌ های گردشگری روستای ارومانات تخت کردستان

این روستا در منطقه ‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است و منظره های زیبا و شگفت انگیزی دارد. تعدادی از زیباترین جاذبه های این روستا را در زیر آورده‌ایم :

  • قلعه اورامان: در بالاترین نقطه کوه قلعه ای به نام اورامان قرارگرفته و خانه ‌های روستا بر دامنه آن ساخته‌شده‌اند.
  • در گذشته از این قلعه برای دیدبانی و محافظت از روستا استفاده می ‌شده. هر چند که این روستا راه صعب العبوری داشته و می توان گفت غیرقابل تصرف بوده است، اما وجود این قلعه از روزهایی می گوید که مردم روستا قصد داشتند از هجوم بیگانه ها جلوگیری کنند.
  • دریاچه اروامان: از جاذبه ‌های گردشگری پر اهمیت در روستای اورامانات، دریاچه فصلی است. این دریاچه شگفت انگیز پشت قلعه و کوه ارومانات تخت قرار گرفته و امکان قایق سواری در این دریاچه برای شما وجود دارد.
  • چشمه‌های طبیعی: میدانید که روستای اروامانات یک منطقه کوهستانی است، چشمه‌ هایی که در این مکان وجود دارد آب شرب و کشاورزی مردم روستا را تأمین می‌کنند. تعداد زیادی از چشمه‌ های اروامان هر چهار فصل از دل زمین می‌جوشند و رود سیروان از مجموع تعدادی از این چشمه ها به وجود آمده‌است.
  • ارتفاعات اورامانات:  از جمله دیگر زیبایی ‌های طبیعی اورامانات دامنه ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع است. همین‌طور پربازدیدترین مکان ها در این منطقه می‌توان به کوسالان، کوه تخت، ژالانه، هودالان و شاهو اشاره کرد.

روستای میمند کرمان ستاره ای درخشان در میان روستاهای تاریخی ایران

روستای قدیمی و تاریخی میمند کرمان در ۳۸ کیلومتری شهر بابک قرار دارد و یکی از  زیبا ترین روستاهای ایران  به شمار می رود. دلیل این امر معماری منحصر به فرد خانه‌ها است که به شکل صخره‌ای ساخته‌شده‌اند. قدمت این روستای تاریخی و باستانی به ۲ یا ۳ هزار سال پیش بر می‌گردد و تعدادی آثار تاریخی در این منطقه کشف شده‌اند که به دوره اشکانی وساسانی مربوط است.

منازل میمند از سنگ و آجر ساخته‌نشدند، بلکه آن ها با ابزارهای خاصی در دل کوه شکل گرفته‌اند. این روستای شگفت انگیز به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت جهانی یونسکو شده‌است.

اسم روستای زیبای میمند از دو واژه می به معنی شراب و مند به معنی مستی گرفته‌شده. در گذشته بر این باور بودند که مردان روستا می می‌نوشیدند و بعد از آن در اثر مستی، شروع به کندن خانه‌ها را در دل کوه میکردند. اما بعضی دیگر اعتقاد دارند که کلمه میمند از واژه میمنت یعنی مبارکی گرفته‌شده است.

معماری روستای میمند

خانه‌‌ های روستای میمند در دل کوه و صخره ساخته‌ شده‌اند و روی هم قرار دارند و تعدادی از آنها به ۵ طبقه نیز می‌ رسند.  مردم آن منطقه به خانه‌های روستا، کیچه می‌گویند که در میمند، ۴۰۶ کیچه به ثبت رسیده‌است. تمام اتاق‌ های این کیچه‌ ها به ۲۵۶۰ اتاق می‌ رسد. این کیچه ‌ها تماما از سنگ ساخته‌شده‌اند. به همین دلیل سنگ ها برای آن ها مانند عایق عمل می کردند. این عایق طبیعی باعث‌شده که دمای هوای درون کیچه ‌ها در تمام روز تغییر نکند. این خانه ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند که در برابر بلایای طبیعی مثل آتش‌سوزی و باد و طوفان مقاومت می کردند.

روستاهای تاریخی ایران

جاذبه‌ های گردشگری روستای میمند

علاوه بر خانه‌ ها وبناهای زیبا و شگفت‌انگیز میمند، منطقه جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم :

  • آتشکده میمند: امروزه این آتشکده زیبا به موزه مردم‌ شناسی تبدیل‌شده با رفتن به آن جا می‌ توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، صنایع دستی، ابزارآلات مورد استفاده روستائیان و بعضی کشفیات تاریخی آن زمان آشنا شوید.
  • حمام میمند:  حمام میمند یکی از سازه‌ های قدیمی و تاریخی در این روستا است. در زمان های قدیم برای روشن کردن حمام،
  • در بالای صحن اصلی و رختکن سوراخی ایجاد می کردند و روی آن سنگ مرمر می گذاشتند؛ نوری از سنگ مرمر عبور می‌کرده و حمام را در طول روز روشن نگه می داشتند.
  • مسجد تاریخی میمند: قدمت این مسجد زیبا به دوره قاجار و سال ۱۲۴۰ هجری بر می‌گردد. محرابی که در مسجد وجود دارد در دل صخره‌ ها کنده کاری‌شده و سه ستون بسیار بزرگ سنگی دارد.

ابیانه اصفهان سرآمد روستاهای تاریخی ایران

از چشم نوازترین روستاهای ایران که در استان اصفهان قرار دارد ابیانه است. این روستا به‌عنوان یکی از آثار تاریخی زیبا شناخته می شود و قدمتی 4000 ساله دارد. در زبان محلی این منطقه به ابیانه، ویونا هم می گویند. با گذشت سال ‌های طولانی، ویونا، اول به اویانه و بعد از آن به ابیانه تغییر کرده است.

معماری ابیانه

معماری و ساختار روستا به شکل حلزونی است و خانه ‌ها به گونه پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند. خانه ‌هایی که در این روستا وجود دارد، مکعب شکل است و پنجره ‌های مشبک چوبی دارد که به منظور پوشش دیوارهای آن هم از خاک رس استفاده کرده اند؛ به همین علت نیز به روستای قرمز ایران شهرت دارد. از جمله دلایلی که از این خاک رس قرمز رنگ استفاده‌شده، افزایش استحکام بنا بعد از هر بار بارش باران است.

  • آتشکده روستای ابیانه اصفهان :  این بنا در دوره ساسانی ساخته‌شده و از جمله معابد زردشتیان در این منطقه به شمار می‌رود. آتشکده دو طبقه دارد که امروزه در طبقه دوم آن مراسم مذهبی برگزار می‌ شود.
  • قلعه‌های روستای ابیانه : روستای ابیانه ۳ قلعه قدیمی شامل قلعه پال، قلعه هرده و قلعه پاله دارد؛ هدف از ساخت این قلعه ‌ها نگهبانی از روستا در گذشته بوده‌ است.
  • زبارتگاه ‌های روستای ابیانه: در این روستای زیبا دو زیارتگاه وجود دارد یکی از آن ها به مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و دیگری به قدمگاه ابیانه شهرت دارد.
  • مساجد ابیانه :  این روستا ۱۱ مسجد دارد که قدیمی‌ ترین آن ‌ها مسجد جامع ساخته‌شده در سال ۴۶۶ هجری است. منبر چوبی منبت کاری‌شده در این بنا، یک اثر تاریخی فوق ‌العاده زیباست.
  • آب انبارهای ابیانه :  چهار آب انبار به نام های میان‌ ده، پُرزله، پالیزه و پَس‌باغچه در این روستای زیبا وجود دارد.
روستاهای تاریخی ایران

روستای هجیج یکی از روستاهای تاریخی ایران

در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه در استان کرمانشاه یک روستای زیبا وجود دارد که به هجیج معروف است. این مکان زیبا به عنوان یکی از زیباترین روستاهای ایران شناخته می‌ شود. این روستا در دره ای خوش‌ آب ‌و هوا و سر سبز قرار دارد و همین موضوع علت اصلی نام گذاری آن به شمار می رود. در گویش کردی، هجیج به معنای دره‌ای سرسبز و عمیق است.

معماری روستای هجیج

خانه‌هایی که در این روستا قرار دارند مانند خانه ‌های روستای ماسوله گیلان، به شکل پلکانی هستند. این خانه های زیبا را در دامنه کوه ساخته‌اند و سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی را تشکیل داده‌است. وسعت این روستا ۵۳ هکتار است و تمامی‌ خانه‌ ها را به رود سیروان ساخته‌شده‌اند. در معماری خانه های که در هجیج ساخته‌شده فقط از سنگ خشکه‌ چین  استفاده کرده‌اند.

روستاهای تاریخی ایران

نتیجه گیری

امیدواریم مقاله بالا برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله سعی شد دیدنی ترین روستاهای تاریخی کشور ایران معرفی شود. اما شما تاکنون تجربه سفر به کدامیک از این روستاهای تاریخی ایران را داشته اید؟

خوشحال می‌شویم اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌ایم شما برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

اظهارنامه قضایی چیست و نحوه تنظیم آن چگونه است؟

۲۸ بازديد

تنظیم کردن نمونه اظهارنامه قضایی توسط وکیل و اکثر درخواست ها برای ثبت در دفترهای اسناد ظرافت های مخصوصی دارد و بدون اینکه از فرد متخصصی در این زمینه کمک بگیرید، می تواند بر علیه خود شخص مورد استناد واقع شود. با توجه به اینکه نمونه نوشتن اظهارنامه توسط وکیل نوعی اقرار به حساب می آید، لذا باید در تنظیم آن دقت خاصی داشته باشید.

یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد. اینکه ممکن است با توجه به اظهارنامه ساده به حق خودتان برسید. پس باید به صورت صحیح تنظیم شود. یک سری روش برای نوشتن اظهارنامه و قوانین مربوط به آن وجود دارد که بهتر است با آن ها آشنایی کامل داشت. در این مطلب سعی می کنیم به تمام این موارد بپردازیم. پس این مقاله را از دست ندهید.

اظهارنامه قضایی

کاربرد اظهارنامه قضایی چیست؟

اگر به ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی توجه کنید، می‌فهمید که هر فردی این امکان را دارد قبل از دادخواست حق خود را به کمک اظهارنامه از فرد دیگری بخواهد. به این شرط که اینکه زمان مطالبه فرا رسیده‌باشد.

اظهارنامه چیزی است که شما قبل از اینکه حق خود را به وسیله مراجع قضایی پیگیری کنید، با استفاده از اظهارنامه می توانید حقتان را بگیرید. این تنها یکی از کاربردهای اظهارنامه است. اما اظهارنامه صرفا برای گرفتنِ حق از دیگری نیست و کاربردهای زیاد دیگری نیز هم دارد. هنگامی که موضوع تعهد انجام‌دادن کار خاصی باشد، در این صورت می‌توان به وسیله اظهارنامه قضایی طرف مقابل درخواست انجام تعهداتش را داشت.

اگر دو طرف قرارداد صلح بخواهند، چگونه اظهارنامه قضایی انجام می شود؟

در صورتی که یکی از دو طرف قرارداد قصد داشته باشند موضوع مورد نظر را با صلح و سازش تمام کنند نیز می تواند با ارسال اظهارنامه به طرف مقابل او را مطلع کند. همچنین اگر موضوعی را به کسی تسلیم کنیم ولی شخص مورد نظر از پذیرش آن خودداری کند، در این زمان هم می توانید با فرستادن اظهارنامه به طرف مقابل اطلاع دهید. با فرستادن اظهارنامه طرف مقابل می فهمد و آماده دفاع می شود. پس یکی دیگر از کاربردهای اظهارنامه آگاهی و آمادگی برای دفاع است.

اظهارنامه قضایی

شرایط قانونی ارسال اظهارنامه توسط وکیل

تحویل دادن مبلغ یا مال یا سند: براساس ماده 157 اگر اظهارنامه قضایی در مورد تسلیم وجه، مال یا سند باشد باید به وسیله اظهار کننده به مرجع ابلاغ اظهارنامه که امکان دارد دادگاه یا اداره ثبت باشد، تحویل داده شود.

احراز هویت اظهار کننده: شخصی که به نام اظهارکننده، اظهارنامه را تحویل می دهد باید اصیل باشد. این امر باید مورد توجه کسی که اظهارنامه را تحویل می‌گیرد قرار گیرد. اگر اصیل نباشد باید کپی مدارک نماینده همراه با اظهارنامه برای طرف مقابل ارسال شود.

باطل کردن تمبر: باطل کردن تمبر همراه با برگ اظهارنامه قابل انجام است. برای این کار باید طبق تعرفه قانونی که در ماده 30 قانون اصول وجود دارد این کار را انجام داد.

توجه به مندرجات اظهارنامه: براساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، اداره ثبت اسناد و دفاتر دادگاه ها این امکان را دارند از فرستادن اظهارنامه هایی که دارای مطلب های خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد، خودداری کنند.

نوشتن اظهارنامه قضایی توسط وکیل چیست و چه کاربردهای دارد؟

به یک مدل از اوراق قضایی اظهارنامه می گویند که شما قبل از مطرح کردن شکایت یا دادخواست، حق تان را از طرف دعوی طلب می کنید. البته باید برگه اظهارنامه را از بخش فروش تمبر دادگستری تهیه کنید. اظهارنامه در بعضی از دعوی کاربرد اجباری دارد. یعنی باید قبل از اینکه شکایتی تنظیم کنید یا دادخواستی داشته باشید حتما موردهای حق خود را به وسیله اظهارنامه از طرف دعوی بخواهید.

به عنوان مثال طبق قانون جلوگیری از تصرف عدوانی هنگامی که محلی را به کارگر، سرایدار، خادم و در کل به هر شخص مورد اعتماد دیگری سپرده‌ ایم، اگر فرد مورد نظر از در امان نگه داشتن آن مال امتناع کند. به این معنی که فرد امانت دار بعد از ۱۰ روز از زمان ابلاغ اظهارنامه محل مورد نظر را باز پس ندهد، متصرف عدوانی محسوب می شود. پس در این مورد می‌توان دعوی رفع تصرف عدوانی را مطرح کرد.

اظهارنامه قضایی

[آیا مخاطب در پاسخ دادن به اظهارات اظهارکننده مختار است که پاسخ اظهار کننده را بدهد یا نه؟

طبق ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی هر شخصی این امکان را دارد قبل از دادخواست حق خود را به شکل اظهارنامه از فردی دیگر طلب کند. به شرط اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی هر شخصی این حق دارد اظهاراتی را که معامله ها و تعهدهای خود با دیگری است را داشته باشد و بخواهد به طور رسمی به او برساند؛ در این صورت در قسمت ستون خلاصه اظهارات باید کمال دقت را داشته باشیم. زیرا هر چیزی که می گوییم، در آخر زیر آن را امضا خواهیم کرد و این موضوع تحت شرایطی اقرار به حساب می آید و امکان دارد در دعوی طرف مقابل از آن بر علیه خود فرد استفاده کرد.

مخاطب اظهارنامه

مخاطب اظهارنامه، لازم نیست اظهارنامه را پاسخ دهد و زمانی هم برای پاسخ مخاطب از طرف قانون گذار مشخص نشده است. اما اگر شما مخاطب اظهارنامه هستید و می خواهید به اظهارنامه پاسخ داده شود، باید به یک نکته توجه داشته باشید. این که اظهارات شما ممکن است تحت شرایطی به عنوان اقرار در دعوی بر علیه خودتان مورد استفاده قرار گیرد.

پس بهتر است که در هر دو صورت یعنی هم هنگامی که فرستنده اظهارنامه هستید و هم هنگامی که مخاطب هستید، حتی الامکان بعد از مشورت با یک وکیل دادگستری به انجام این امر اقدام کنید. چرا که امکان دارد هر امری در اظهارنامه بر علیه شما مورد استفاده واقع شود.

ضرورت ارسال اظهارنامه

 باید به این نکته را توجه داشته باشید که ارسال اظهارنامه قضایی در اکثر اوقات ضرورتی ندارد. ولی در بعضی موارد حتما ارسال اظهارنامه ضروری است و اقامه دعوی بعد از این عمل امکان پذیر می شود.

اظهارنامه قضایی

رایج ترین انواع اظهارنامه و کاربردهای نوشتن اظهارنامه توسط وکیل

دعوای رفع تصرف عدوانی: در صورتی که هر شخصی مورد اعتماد شخص دیگری باشد (مثل خادم، کارگر، سرایدار)، اگر فرد مورد اعتماد پس بعد از گذشت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه که به وسیله مالک یا نماینده او تنظیم شده است مالی که به امانت به دستش سپرده شده را از اختیار خود خارج نکند، متصرف عدوانی به حساب می آید.

در مورد موجر و مستاجر: هنگامی که موجر ملک مورد اجاره را به مستاجر تحویل ندهد، مستاجر این امکان را دارد با ارسال اظهارنامه تحویل ملک را تقاضا کند.

هزینه های مشترک آپارتمان: مدیریت ساختمان این امکان را دارد به وسیله اظهارنامه برای وصول بدهی ساکنین آپارتمان اقدام کند.

تخلیه عین مستاجره: هنگامی که موجر اجاره بها یا اجرت المثل را به وسیله اظهارنامه از مستاجر طلب کرده باشد.

چه نکاتی در نوشتن اظهارنامه اهمیت دارد؟

یک سری نکات در نوشتن اظهارنامه وجود دارد که باید تمام آن ها را هنگام نوشتن اظهارنامه رعایت کرد. این موارد عبارتند از:

  • ویژگی ها و نشان مخاطب: اسم، فامیل و نشانی طرف مقابل را شامل می شود.
  • خلاصه اظهارات: خلاصه از آنچه که مورد نظر اظهارکننده است و می خواهد که آن را به طرف مقابل ابلاغ کند.
  • خلاصه جواب: خلاصه جواب به آنچه که دریافت کننده اظهارنامه قصد دارد برای اظهار کننده ارسال کند.
  • مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده: شامل نام، نام خانوادگی و نشانی اظهارکننده است که امکان دارد اصیل یا نماینده باشد.
  • موضوع اظهارنامه: عنوان مطلبی است که در متن اظهارنامه و بخش خلاصه اظهارات تشریح می شود.

تعریف شرایط و ویژگی های اظهارنامه قضایی

اظهارنامه یعنی نوشته ای که بر طبق مقررات قانونی مشخص‌شده و وسیله‌ قانونی شرح مطالب است. اظهارنامه به صراحت ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی از روش های رسمی طلب کردن حق به حساب می آید. به کمک اظهارنامه، نه تنها طلب کردن رسمی حق ممکن است. بلکه می‌ توان به وسیله اظهارنامه آمادگی تسلیم هر چیزی، مانند مال، وجه و سند را به مخاطب اعلام کرد. سپس آن را در زمان تسلیم اظهارنامه تحت نظر و حفاظت مرجع مربوط قرار داد.

کاربرد اظهارنامه قضایی در دادرسی

درخواست کننده در برخی از موارد قبل از اینکه به ارسال تقاضا و برپا کردن دعوا پرداخت، مطالب مورد نظر خود را با تقدیم اظهارنامه به اطلاع طرف دوم دعوا خواهد رساند. مثلا در موردی اگر عنوان دعوا مطالبه 40 میلیون ریال سفته باشد، با وجود اظهارنامه ارسالی به فرد مورد نظر تذکر داده‌می‌شود. به این صورت که شما مبلغ 40 میلیون ریال به بنده بدهکار هستید.

با توجه به رسیدنِ وقت درج‌شده در سفته مقتضی باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ این اظهارنامه، نسبت به تایید کردنِ بدهی خود اقدام کنید. تا دیگر به برپا کردنِ دعوا در محاکم دادگستری نیازی نباشد.

ارسال اظهارنامه قضایی برای طرف دوم

بعضی مواقع همین اظهارنامه ارسالی برای طرف دوم بسیار تاثیرگذار می شود. مثلا او از ترس اقامه دعوا از طرف طلبکار، همچنین درگیر شدن در دادگستری و اخذ اخطارنامه های پشت سر هم مذاکره را قبول می کند. در آخر بدون اقامه دعوی در دادگستری که لازم به گذاشتنِ وقت و هزینه‌ بسیار است، اظهارکننده به هدفی که دارد یعنی به دست آوردنِ طلبش می‌ رسد.

لذا اظهارنامه نوعی اولتیماتوم رسمی و اختیاری به طرف مقابل است. طالب این امکان را دارد خسارت تأخیر تأدیه را از تاریخ ارسال اظهارنامه طلب کند.

اظهارنامه قضایی

مراجع صالح برای ابلاغ اظهارنامه قضایی

مراجع صالح برای ابلاغ اظهارنامه، اداره ثبت اسناد یا دفاتر دادگاه ها هستند. اما چیزی که امروزه مورد عمل واقع می شود، جایگزین دفترهای دادگاه‌ ها بوده که در قانون به عنوان مرجع تسلیم اظهارنامه معرفی شده‌اند. همچنین بخشی به نام دایره اظهارنامه است که در هر واحد قضایی پیدا می شود و اظهارنامه ‌ها به آن جا تسلیم می‌ شوند.

طبق این مورد، مسئول مربوط بعد از دیدن اظهارنامه، در صورتی که واجد شرایط قانونی باشد، آن را قبول می کند. سپس در دفتر مخصوصی به ثبت می رساند. همین‌طور بعد از آن شماره و تاریخ ثبت را طی یادداشتی به عنوان برگ رسید به اظهارکننده می دهد. سپس یادآور می‌شود که برای گرفتنِ جواب یعنی نسخه دوم اظهارنامه ابلاغ‌‌شده، بعدا به دایره ذکرشده برود. معمولا یک ماه برای مراجعه بعدی منظور می‌ شود.

نتیجه گیری

همیشه اظهارنامه و ضمیمه های آن باید در سه نسخه به مرجع ارسال اظهارنامه به فرد مورد نظر داده‌شود. یک نسخه در بایگانی دایره ذکرشده می‌ ماند. یک نسخه به طرف ابلاغ و تسلیم می‌ شود. نسخه‌ای دیگر هم به عنوان نسخه ابلاغ‌‌شده به اظهارکننده داده‌می ‌شود. هنگامی که در محل اقامت خوانده مامور ابلاغ و تمام مراجع برای ابلاغ نباشند، برگ ‌های اظهارنامه با پست سفارشی فرستاده می شود. در این زمان اگر برگ ‌های فرستاده‌شده عینا اعاده نشد، قبض رسید پستی دلیل ابلاغ به حساب می آید.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

 

آنچه در مورد دعاوی سه گانه تصرف باید بدانید!

۲۶ بازديد

دعاوی ثلاث از موضوعات حقوقی مهم در ایران به شمار می رود. در حقیقت تصرف عدوانی، مزاحمت از حق و ممانعت از حق ، سه موضوع مهم است که تحت عنوان دعاوی سه گانه تصرف یا دعاوی ثلاث شناخته می شوند. دعاوی تصرف به آن دسته از دعاوی گفته‌می‌شود که شاکی در ملک تصرف دارد و خاطی مانع استفاده وی از ملک شود، یا برای او مزاحمت ایجاد کند و یا به زور قصد تصرف ملک را داشته باشد. از این رو آن را دعوای سه گانه تصرف نیز می نامند. با املاک داران همراه باشید تا درباره دعاوی سه گانه تصرف بیشتر بدانید.

دعاوی تصرف

دعاوی سه گانه تصرف

در دعاوی سه گانه خواهان مدعی می‌شود که خوانده، مانع سکونت او در ملک خود می‌شود، مزاحمتی ایجاد می‌کند و یا قصد غصب ملک وی را دارد. بنابراین دعوای سه گانه تصرف شامل سه مورد الف) رفع تصرف عدوانی ب) رفع ممانعت از حق ج) رفع مزاحمت از حق می شود. در ادامه به توضیح هر یک از دعاوی می پردازیم:

دعاوی تصرف

1.دعوای رفع ممانعت از حق

بر اساس ماده 159 قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای ممانعت از حق یعنی " تقاضای شخصی که رفع ممانعت از حق ارتفاق و یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد". اگر خوانده مانع رفت‌و‌آمد خواهان در ملک خود شود، می‌توان دعوای ممانعت از حق را مطرح ساخت.

ممانعت از حق با تصرف عدوانی یک تفاوت اصلی دارد. همانطور که پیش تر گفتیم، در تصرف عدوانی، ملک به زور مورد تصرف فرد خاطی قرار می گیرد و اجازه استفاده از ملک به شاکی داده‌نمی‌شود. ولی در ممانعت از حق، خوانده‌فقط مانع استفاده از ملک توسط خواهان می‌شود. ولی خودش از ملک استفاده نمی کند.

2.دعوای رفع مزاحمت از حق

بر اساس ماده 160 قانون آیین دادرسی، دعوای رفع مزاحمت یعنی دعوایی که باعث ایجاد مزاحمت برای متصرف مال غیر منقول شده‌است. در واقع بدون اینکه مال را از تصرف خواهان خارج کند، برای او مزاحمت ایجاد می کند".

در دعوای مزاحمت، فرد خاطی ملک را به تصرف خود در نیاورده و مانع تصرف شخص متصرف نیز نمی شود. پس چرا دعوای مزاحمت مطرح می شود؟ در حقیقت، فرد خاطی با ایجاد مزاحمت برای شاکی، ارامش او را بر هم می ریزد. به طور مثال سر و صدای همسایه ها و یا برگزاری مهمانی های پر سر و صدا و غیره.. البته سر و صدا تا زمانی که باعث ایجاد اختلال در تصرفات متصرف نگردد، از مصادیق مزاحمت در نظر گرفته‌نمی‌شود.

هر گاه خواهان نتواند استفاده کامل از رفاه و آرامش خود در ملک مورد تصرف را ببرد، میتواند دعوای رفع مزاحمت از حق را مطرح نماید. به عنوان مثال میتوان به املاکی با ورودی مشترک اشاره کرد. زمانی که یکی از مالکین، شرایطی ایجاد کند که رفت و آمد دیگری دچار مشکل شود، ایجاد مزاحمت نموده‌است.

3.دعوای رفع تصرف عدوانی

بر اساس ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای تصرف عدوانی یعنی "ادعای تصرف سابق مبنی بر این که‌خوانده بدون رضایت خواهان، مال غیر منقول را از تصرف وی خارج نموده‌است. بنابراین ادعای تصرف آن مال را درخواست می کند". توجه داشته‌باشید که این نوع تصرف عدوانی در صورتی تایید می‌شود که بدون هیچ گونه مجوزی از سمت خواهان صورت گرفته‌باشد. در ضمن تصرف عدوانی فقط و فقط مربوط به اموال غیر منقول مثل ملک مرتبط است.

در واقع هر گاه که شخصی در ملکی تصرف داشته باشد ( چه مستاجر باشد و چه مالک)، و شخص دیگری بخواهد ملک را به زور تصرف کند، خواهان بایستی تصرف سابق خود را ثابت کند. چنانچه خواهان موفق به اثبات ادعای خود نشود، می تواند دعوای مالکیت را مطرح کند. بدین ترتیب که سند زسمی مالکیت خود را ارائه کرده و فرد غاصب را از ملک خود بیرون کند.

از آن جایی که خوانده در این نوع تصرف به عنوان غاصب شناخته‌می‌شود، احکام غاصب بر او رواست. بدین صورت که بایستی تمامی خسارات وارده به خواهان را پرداخت نماید. اجرت المثل مدت زمان تصرف ملک را توسط کارشناسان بررسی می کنند و میزان ان مشخص می گردد.

دعاوی تصرف

ارکان تصرف عدوانی

از ارکان تصرف عدوانی می‌توان به سبق تصرف خواهان، لحوق تصرفات خوانده، و عدوانی بودنِ تصرفات اشاره کرد. چنانچه می‌خواهید برای مطرح ساختنِ دعوای تصرف عدوانی اقدام کنید، احراز این ارکان کافی است و نیازی به اثبات مالکیت خواهان وجود ندارد.

در واقع آنچه که در تصرف عدوانی اهمیت دارد، تصرف سابق خواهان است نه مالکیت وی. چرا که در برخی موارد خواهان مالک ملک است ولی تصرفی در ملک نکرده است. در ضمن باید بدانید که مدت تصرف سابق خواهان در ملک بایستی حداقل حدود یک سال باشد.

انواع تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی میتواند جنبه حقوقی داشته باشد و یا جنبه کیفری. از انواع تصرف عدوانی می‌توان به دعوای تصرفی عدوانی کیفری و دعوای تصرف عدوانی حقوقی اشاره کرد. تصرف عدوانی کیفری به تصرفی گفته‌می‌شود که از روی عمد و بدون رضایت مالک انجام شود. چنین تصرفی جرم به شمار می آید و از نظر کیفری قابل پیگیری است. پس از اثبات مالکیت از طرف شاکی، می‌توان خاطی را به یک ماه تا یک سال حبس محکوم کرد.

و اما تصرف عدوانی حقوقی به تصرفی گفته‌می‌شود که بدون رضایت مالک انجام‌شده ولی از روی عمد نبوده‌است. در واقع خاطی هیچ نیت بدی در سر نداشته است. این جرم فقط از نظر حقوقی قابل پیگیری است و مجازات در پی ندارد.

تفاوت تصرف عدوانی کیفری و حقوقی

مهمترین تفاوت تصرف عدوانی کیفری و حقوقی در این است که در تصرف کیفری باید مالکیت مالک اثبات شود. در غیر این صورت شکایت مزبور از غیر مالک قابلیت استماع ندارد. اما در تصرف عدوانی حقوقی نیازی به اثبات مالکیت مالک وجود ندارد و شکایت قابل استماع است.

از طرف دیگر در تصرف عدوانی کیفری، خوانده با دانستنِ اینکه مال غیر منقول متعلق به دیگری‌است، دست به عمل مجرمانه زده‌است. بنابراین جرم به شمار می اید و مجازات در پی دارد. ولی در تصرف عدوانی حقوقی، خوانده‌بدون سوء نیت قبلی و از روی اشتباه مرتکب این عمل شده‌است. در این شرایط جرمی اتفاق نیفتاده است.

تفاوت دیگر در محل رسیدگی به شکایت تصرف عدوانی است. برای تصرف عدوانی کیفری بایستی به دادسرای واقع در نزدیکی ملک مورد نظر مراجعه شود و برگه شکواییه ارائه گردد. ولی برای مطرح ساختنِ دعوای تصرف عدوانی حقوقی میتوان به دادگاه های حقوقی واقع در محل ملک مراجعه نمود. کافیست یک درخواست ارائه شود و دعوا مطرح گردد.

دعاوی تصرف

ویژگی های دعاوی سه گانه

در قوانین آیین دادرسی مدنی، از ماده 158 تا 177 به ویژگی های مرتبط با دعاوی سه گانه پرداخته‌شده است. جالب است بدانید که دعاوی سه گانه دارای یک سری ویژگی های مشترک هستند که در اینجا به طور خلاصه به آن اشاره می کنیم:

  • دعاوی سه گانه مربوط به اموال غیر منقول مثل ملک می باشد و شامل اموال منقول مثل ماشین، اشیاء گرانبها و غیره نمی شود.
  • میتوان برای هر سه دعوای تصرف درخواست تجدید نظر داشت ولی قابل فرجام خواهی نیستند.
  • دعاوی سه گانه تصرف را میتوان خارج از نوبت مورد برسی قرار داد.
  • در هر سه دعوا، فرد شاکی باید ثابت کند که قبلا متصرف بوده است. چرا که در قوانین ایران همیشه حق با متصرف فعلی است.
  • تجدید نظر در دعوای سه گانه تصرف بر خلاف سایر دعوای، مانع از اجرا حکم نخواهد شد.
  • برای رسیدگی به دعاوی سه گانه تصرف بایستی به دادگاهی مراجعه کنید، که مال غیر منقول در آن منطقه واقع شده‌است.
دعاوی تصرف

دعوای سه گانه در قانون مجازات

نکته حائز اهمیتی که بایستی در رابطه با دعاوی سه گانه تصرف بدانید، این است که هر سه دعوا علاوه بر جنبه حقوقی، جنبه کیفری نیز دارند. بنابراین بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی، فرد خاطی بایستی به 15 وز تا 6 ماه حبس محکوم شود. و اما طبق ماده 693 قانون مجازات اسلامی نیز، در صورت تکرار این امر، مجازات دیگری در نظر گرفته‌می‌شود.

در واقع در صورتی که خوانده پس از خلع ید از مال غیر منقول و یا رفع مزاحمت و ممانعت از حق، باز هم خطای خود را تکرار نماید، علاوه بر رفع تجاوز، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم دعاوی سه گانه تصرف به دعوای تصرف عدوانی به منظور بیرون کردنِ غاصب از ملک، دعوای رفع ممانعت از حق برای جلوگیری از مانع‌شدن از استفاده از ملک و دعوای رفع مزاحمت برای پیگیری مزاحمت های ایجاد شده گفته‌می‌شود. در این مقاله به توضیح هر سه بخش این دعاوی اشاره کردیم و ویژگی های دعاوی سه گانه را شرح دادیم.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و محاسبه آنلاین قیمت ملک و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

برج های آ اس پ تهران کجاست؟

۲۶ بازديد

امروزه با توجه به اینکه ازدحام جمعیت در تهران افزایش یافته‌است و با توجه به اینکه تهران پایتخت ایران است، خیل زیادی از این جمعیت به سکونت در برج های مسکونی روی آوردند. برج های مسکونی ای که با توجه به همین مسئله افزایش جمعیت ساخته‌شده‌اند. برج های مسکونی این ویژگی را دارند که افراد زیادی را در خود جای دهند. یکی از این برج های قدیمی برج مسکونی آ اس پ است.

تهران بزرگ را می توان نماد برج های کوچک و بزرگ در ایران دانست. برج آ اس پ یکی از برج های بسیار قدیمی و بزرگ در پایتخت به حساب می آید که نزدیک به 50 سال قدمت دارد.

برج ها با توجه به امکاناتی که در اختیار ساکنان قرار می دهند، دارای قیمت های متفاوت هستند. دیگر پارامترها هم در قیمت گذاری برج ها تاثیر زیادی دارند. برج آ اس پ هم از این قاعده مستثنی نیست و در حقیقت امکانات و تسهیلات مختلفی را در اختیار ساکنان قرار می دهند.

برج های آ اس پ تهران کجا قرار گرفته‌اند؟ 

این برج ها در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی از شهر تهران قرار گرفته‌اند و ساکنان آن دسترسی راحتی به مناطق مختلف پایتخت را دارند. برج های آ اس پ در منطقه 6 شهرداری کلان شهر تهران واقع شده‌اند.

این برج ها که در منطقه 6 شهرداری کلان شهر تهران واقع شده‌اند، از سمت شمال با برج بین المللی تهران و بزرگراه حکیم، از سمت غرب با بزرگراه کردستان، از سمت شرق با بلوار آزادگان و از سمت جنوب با خیابان ایران شناسی مجاور است.

قرار گیری این برج ها در این نقطه از تهران، باعث شده تا ساکنین برای دسترسی به سایر نقاط تهران بیش از پیش راحت باشند و بتوانند به راحتی از شاهراه ها و خیابان های اصلی عبور کنند. به همین دلیل هم هست که در بین برج نشینان محبوبیت خاصی برخوردار است و افراد زیادی به سکونت در این مجتمع مسکونی علاقه دارند.

با توجه به ویژگی های خاصی که برای برج های آ اس پ گفته‌شد، جز بهترین مجتمع های مسکونی است که با فراهم آوردن امکانات در داخل خود، زندگی را برای ساکنین جذاب تر و دل پذیرتر می کند.

همان طور که گفتیم مجتمع های مسکونی آ اس پ یکی از قدیمی ترین مجتمع های مسکونی به حساب می آیند. جالب اینجاست که بدانید برج آ اس پ از 23 طبقه تشکیل می شود. جرقه ساخت این سه برج از سال 1350 زده‌شد. در همان سال، اقدام های اولیه ساخت برج های مسکونی صورت گرفت.

ساخت برج های آ اس پ در زمینی به مساحت 11000 هزار متر تا سال 1354 به طول انجامید. مجتمع های مسکونی ( آ اس پ) بعد از گذشت 43 سال، همچنان یکی از بهترین برج های مسکونی تهران به حساب می آیند. میان سه برج آ اس پ برج "آ" از همه گران قیمت تر و به قول معروف از همه ی برج ها مجلل تر است.

  ساکنان مجتمع مسکونی نوبنیاد ونک (آ اس پ) بدون هیچ مشکلی در طبقات آن می توانند رفت و آمد کنند بدون اینکه با مشکلی مواجه شوند. زیرا امکانات آن از قبل فراهم شده است. مجتمع های مسکونی آ اس پ دارای 250 واحد آپارتمانی، 120 واحد آپارتمانی ویلایی، 140 واحد تجاری و نزدیک به 570 واحد انباری و پارکینگ دارد.

با توجه به تعداد واحدهای بالا در برج های مسکونی آ اس پ ، به منظور مدیریت ترافیک آسانسور و تردد راحت ساکنین، برای دسترسی به طبقات هر برج 4 بالابر (آسانسور) در نظر گرفته‌شده است. احتمال اینکه کاربران با مشکل عبور و مرور در طبقات مواجه شوند، بسیار کم است.

امکانات برج های نوبنیاد ونک یا همان آ اس پ

مجتمع های مسکونی آ اس پ نیز مانند دیگر مجتمع های مسکونی که در پایتخت قرار گرفته‌اند، امکانات ویژه و مخصوص به خود را دارا می باشند. به عبارتی بهتر ویژگی های یکسان همه برج های پایتخت، وجود امکانات خاصی است که در دل خود جای داده‌اند.

قابلیت ها و امکانات گوناگون در هر برج باعث آرامش اغلب ساکنان خواهد بود. در این قسمت قصد داریم به برخی امکانات برج های آ اس پ بپردازیم:

 استخر

استخر در مجتمع های مسکونی باعث شده‌است تا ساکنان آن دیگر نیازی به مراجعه به استخر در جای دیگر نداشته‌باشند. مجتمع های مسکونی آ اس پ هم مانند بسیاری از مجتمع های مسکونی لوکس دیگر از جکوزی و سونا برای آقایان و خانم ها برخوردار است.

بنابراین کسانی که در برج های مسکونی آ اس اپ زندگی می‌کنند، بدون داشتن محدودیت می‌توانند از استخر برج استفاده کنند. ناگفته نماند استخر این برج برای عموم آزاد است. به همین دلیل ممکن است در بعضی از روزهای هفته فضای استخر شلوغ تر باشد.

سالن های ورزشی

امروزه با توجه به ساختار و سبک زندگی و کم تحرک بودن افراد، وجود سالن های ورزشی در برج های مسکونی مانند برج آ اس پ یک نوع مزیت به حساب می آید. وجود سالن های ورزشی امکانات لازم جهت ورزش کردن افراد ساکن در برج را فراهم می آورد. این مجتمع مسکونی به سالن هایی مجزا برای ورزش خانم ها و آقایان تجهیز گردیده است.

سالن های همایش و اجتماعات

سالن های همایش و اجتماعات در مجتمع های مسکونی یکی از ضروریات است. زیرا محلی مناسب برای تشکیل جلسات و تصمیم گیری ها در امور ساختمان هستند. با توجه به تعداد بالای ساکنان برج، بدیهی به نظر می آید که صمیمیت و آشنایی اغلب ساکنین برج با یکدیگر و همچنین برگزاری جلسات مهم برج یک سالن اجتماعات امری بسیار ضروری است.

مجهز به سیستم کنترل رفت‌و آمد

برای تامین امنیت برج های مسکونی وجود سیستم کنترل رفت‌و‌آمد یک امر لازم الاجراست. به دلیل رفت و آمدهای زیادی که به داخل برج صورت خواهد گرفت، کنترل ترددها به تامین امنیت برج کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در مجتمع مسکونی آ اس پ هم روزانه افراد زیادی تردد می کنند.

فضای سبز

با توجه به اینکه بیشتر فضاهای شهری توسط خیابان ها و برج مسکونی محاصره شده‌اند، وجود فضای سبز در داخل یک برج می‌تواند باعث دسترسی آسان تر افراد ساکن در آن جا به این محیطی تفریحی خواهد شد.

مهد کودک

برج ها یا همان مجتمع های مسکونی ASP با داشتن مهد کودک باعث می شود تا خانواده هایی که فرزند کوچک تر دارند، به محیط های آموزشی خارج از مجتمع بی نیاز شوند و با خاطر آسوده فرزندشان را به مهد کودک روانه کنند.

وجود زمین های اسکیت

ورزش اسکیت یکی از جذاب ترین و در عین حال هیجان انگیزترین رشته های ورزشی برای نوجوانان و جوانان است. وجود زمین مخصوص اسکیت باعث می شود تا نوجوانان و همچنین جوانان به محیط های ورزشی این چنینی در محیط زندگی خود دسترسی پیدا کنند.

نتیجه گیری

برج هایی مانند برج آ اس پ در پایتخت که از مراکز مسکونی و تجاری هستند، به تامین مسکن افراد زیادی در این شهر شلوغ کمک کرده اند. امکاناتی که در این برج در نظر گرفته‌شده را برای شما شرح دادیم. این امکانات شامل مهد کودک ، فضای سبز ، سیستم های کنترل تردد و زمین های اسکیت و سالن های ورزشی و سالن های اجتماعات می شود.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

مروری بر محله بیدآباد اصفهان

۲۳ بازديد

اگر شما هم ساکن اصفهان هستید، حتما تا به حال چندین مرتبه از محله بیدآباد گذر کرده‌اید و پی به بافت تاریخی آن برده‌اید. این محله در گذشته بخش وسیعی از شهر اصفهان را در بر می‌گرفته و در واقع یک ابر محله بوده که به دلیل نزدیکی با دروازه تهران از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است.

محله بیدآباد از گذشته محله ای شلوغ و پر رفت و آمد بوده و از همین جهت سابقه غنی و تاریخی بالایی را داراست.

محله بیدآباد در گذر زمان

بیشترین بخشی که در طول زمان دچار تغییر شده، خیابان کشی های این محله است. به طور مثال خیابان مسجد سید یک خیابان جدید نسبت به عمر کلی محله است. همین خیابان کشی های جدید محله بزرگ بیدآباد را به محله های کوچک تر تبدیل کرد. اما همچنان هسته اصلی این محله همان خطوط و نقاط اولیه را شامل می شود.

خیابان علی قلی آقا از محور های اصلی بیدآباد است که دو خیابان اصلی فروغی و مسجد سید را به یکدیگر متصل کرده و حمام و بازار علی قلی آقا و بازار تاریخی چهارسوق را در بر می گیرد. این محور را می توان نقطه ثقل محله بیدآباد دانست.

در موازات خیابان علی قلی آقا، خیابان بیدآبادی کشیده‌شده که از خیابان مسجد سید شروع و انتهای آن به خیابان فروغی می رسد. اما خیابان جامی به صورت عمودی از این دو محور عبور کرده و از شرق تا غرب این محله امتداد می یابد.

در واقع اساس محله بیدآباد این سه محور اصلی و نقاط برخورد آن ها است که بافت مسکونی همچون گوشته ای ارزشمند، اسکلت آن را می پوشاند.

جزئیات بافت ساختمانی و خیابان کشی بیدآباد

اولین نکته ای که با نگاه به کوچه ها و خیابان های این محله به چشم می خورد، گذرهای سنگ فرش شده و ترتیب منظم خانه های آن است. گذرهایی که با وجود درختان بید مجنون و سر به فلک‌کشیده و مادی فدن زیبایی بیشتر به خود گرفته‌اند. نام محله بیدآباد هم از وجود همین درختان بید می آید.

در سوی دیگر خیابان مسجد سید بازارچه بیدآباد را می بینیم که ظاهرا در گذشته تا حمام علی قلی آقا ادامه داشته و بازار بزرگی بوده است.

خیابان های اصلی این محله در سال های اخیر بسیار پردد بوده اند و معمولا شاهد ترافیک های سنگینی در آن ها هستیم. هر چه به سمت جنوب محله بیدآباد می رویم این ترافیک و شلوغی افزایش می یابد.

وارد کوچه پس کوچه ها که می شویم تراکم بالای ساختمان های کوتاه و بلند را می بینیم. البته که حتما شاهد ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت هم هستیم. زیرا تمامی خانه های قدیمی در حال تخریب بوده و جای خود را به آپارتمان های چندین طبقه می دهند.

یکی از ایراداتی که می توانیم به محله بیدآباد بگیریم، وجود پیاده روهای باریک است که امکان پیاده روی بدون دردسر را از پیاده ها می گیرد.

مکان های دیدنی

حمام علی قلی آقا : این حمام که امروزه به عنوان موزه مردم شناسی شناخته می شود، یک حمام دوقلو ( زنانه و مردانه ) بوده که در هر قسمت امکانات کامل و لازم را داشته است.

مسجد علی قلی آقا : یکی از مساجد زیبای شهر اصفهان است که آثار هنرمندان زیادی در آن به چشم می خورد. مانند خطاط کتیبه، علی نقی امامی و عبدالجواد ، اشعار زیبایی که سروده فردی به نام یحیی‌بوده و معماری آن نیز به عهده فردی به نام محمد اسماعیل بوده‌است.

بازار چهار سوق ، جوی بابا حسن، خانه بخردی، بقعه شیخ ابو مسعود رازی، بازارچه بیدآباد و کاروانسرای علی قلی آقا نیز از دیگر آثار مهم این محله هستند.

دسترسی های محله بیدآباد اصفهان

موقعیت این محله به دلیل این که با محله های مهمی مانند درب کوشک، دردشت و عباس آباد مجاورت دارد، بسیار خوب است و به راحتی به خیابان های چهارباغ عباسی، طیب و میرداماد متصل می شود. وجود خط BRT در خیابان مسجد سید نیز به حمل و نقل و دسترسی این محله به دیگر خیابان های مهم شهر اصفهان کمک شایانی کرده است.  ایستگاه مترو تختی و میدان شهدا نیز در مجاورت این محله قرار دارد.

از مراکز عمومی مهم این محله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل قصر اصفهان
  • هتل آپارتمان آرام
  • مسجد آیت الله خادمی
  • مدرسه امام محمد باقر
  • هنرستان دخترانه فنی حرفه ای حاج حسین نوایی
  • مقبره میرزا محمد ابراهیم جوهری
  • کافه ها و رستوران های متنوع
  • مسجد امیرالمومنین
  • بوستان شهید هادی زاهد نجفی
  • دبیرستان دخترانه حکمت
  • کتابخانه تخصصی رجال و تراجم شیعه بیت الله حاج شیخ احمد زاهدی
  • مسجد المعاد
  • مرکز آموزش جهاد دانشگاهی اصفهان
  • دبیرستان ولایت
  • مرکز بهداشت جامی
  • فروشگاه های زنجیره ای
  • بوستان فردوسی
  • بازارچه حبیب الله خان
  • بوستان عزیزاللهی
  • اداره پست مسجد سید

قیمت خرید و رهن و اجاره در محله بیدآباد

این محله در منطقه 1 شهر اصفهان واقع شده‌است و قیمت مسکن در این محله به نسبت بالا است. البته قیمت ها در این محله نسبت به محله عباس آباد و یا محله هایی مانند مرداویج یا باغ زرشک در مناطق 5 و 6 ارزان تر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت های این محله و یافتن فایل های مناسب با بودجه‌تان با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما آماده‌راهنمایی به صورت مشاوره حقوقی املاک تلفنی به شما عزیزان هستند. خرید و فروش آپارتمان در محله باغ دریاچه اصفهان و خرید و فروش آپارتمان در محله وحید اصفهان و رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان.

[googlemap src="http://"]

 

 

غصب چیست و چه مفهومی در حقوق دارد؟

۲۷ بازديد

از آن جایی که مالکیت در قانون از احترام بسیاری برخوردار است و فردی که خلل در مالکیت ایجاد کند، برخورد جدی خواهد کرد. لذا می‌ توان گفت که حق مالکیت باعث غصب می‌ شود. به این معنی که شخصی بدون اجازه، مال دیگری را غارت کند و آن را به مالکیت خود در بیاورد. برای از بین بردن غصب و بیرون کردن غاصب یک سری راه‌ حل در نظر گرفته شده که در ادامه به صورت جامع‌ تر درمورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

غصب

غصب در حقوق چیست؟

همان گونه که گفتیم غصب تصرف مال دیگران است و این امر کاملا بدون مجوز قانون صورت می‌ گیرد و فردی که این کار را انجام می‌ دهد غاصب نامیده می‌ شود. به اصطلاح قانونی این امر را استیلا بر حق غیر به نحو عدوان نیز قلمداد می‌ کنند. یعنی فردی که محکوم به این امر می شود باید نقض حقوق دیگران را بپذیرد. به عنوان مثال اگر اتفاقی برای مال غصب شده بیفتد مقصر بوده و باید آن را جبران کند. این اتفاق حتی اگر روی غیر عمد نیز باشد غاصب محکوم شناخته می‌ شود.

راه‌های مقابله با غصب

تصرف عدوانی و خلع ید از جمله مواردی است که غاصب شناخته‌می‌شوند و توسط فرد قانونگذار بنا شده‌است. این عوامل سبب گرفتن حکم بر علیه شخص غاصب خواهد شد‌. در ادامه یک سری روش ها برای مقابله با غصب ارائه خواهیم داد:

رفع تصرف عدوانی

در واقع تصرف عدوانی همان غصب بوده ولی یکی از تفاوت های اصلی آن ها اموال غیر منقول است. در صورتی که ساکن یک ملک هستید و فرد دیگری آن را تصرف کند؛ می توانید رفع تصرف عدوانی او را از دادگاه تقاضا کنید.

اگر که فرد مستاجر باشد حق دارد که از این گزینه استفاده کند.

غصب

خلع ید

همانگونه که گفتیم خلع ید نیز از دیگر موارد مربوط به غصب است؛ ولی تنها تفاوتی که با گزینه قبلی دارد این است که تنها مالک آن می تواند غاصب را اخراج کرده و تقاضای خلع ید را اجرا کند.

تخلیه ید

این گزینه برای زمانی اتفاق می افتد از همان اول طبق قرارداد و اجازه وارد ملک شده‌است ولی بعد از تمام شدن قرارداد ملک را تخلیه نمی کند. بنابراین در صورتی که این مسئله پیش بیاید و فرد ملک را تخلیه نکند شخص غاصب محسوب می شود. بعد از این قضیه مالک می تواند مستاجر را به دادگاه یا شورا بکشاند و مشکل خود را حل کنند.

مسئولیت غاصب

همانگونه که گفتیم فرد غاصب ضامن تمام مال یا ملک غصب شده است و در صورتی که این اتفاق بیفتد باید تمام خسارت را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی ماشین یا ملک را غصب کند و با ماشین تصادف کرده یا خانه را بر اثر سیل یا زلزله از دست دهد، باید تمام قیمت آن را بپردازد. حتی اگر ماشین آسیبی وارد نشود باز هم باید مالیات آن را در این مدت که از آن استفاده کرده پرداخت کند.

اقامه دعوا برای اخراج غاصب

دادگاهی که باید برای بیرون کردن غاصب اقامه شود جزء دادگاه‌ های عمومی حقوقی بوده که عواملی مانند خلع ید و تصرف عدوانی در آن جا مطرح خواهد شد.

ولی دعوای تخلیه ید در صورتی که متضمن حق سرقفلی و دیگر موارد نباشد، ممکن است در شورای حل اختلاف هم ذکر شود.

تقاضای مربوطه باید از طرف دفاتر خدمات قضایی ارسال شود. تقاضا باید به طریقی تنظیم شود که رد نشود یا رفع نقص نخورد. بنابراین باید برای تنظیم کردن درست یک دادخواست با مشاوران املاک در این زمینه مشورت کنید.

مشاوره حقوقی برای غصب ملک

این موضوع که برای تصرف کردن شخص در ملک دیگران چه دعوایی باید با توجه به عمل او انجام شود، نیاز به دانش حقوقی دارد. به عنوان مثال طرح دعوای مربوط به تصرف عدوانی تنها زمانی به درد میخورد که خلع ید در دیگر موارد، حتی طریقه استناد به ادله در آنها تفاوت داشته باشد. به عنوان مثالی دیگر در خلع ید باید سند مالکیت به همراه داشت و همچنین از مشاورین املاک در این زمینه کمک گرفت. بنابراین فراموش نکنید که در هر صورت موضوع خود را با مشاورین در میان بگذارید که بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

غصب

نتیجه گیری

غصب به معنی تصرف کردن و اخذ کردن مال دیگری است که بدون اجازه یا مجوز قانونی این کار انجام شده‌است. همان گونه که در بالا نیز به صورت مختصر گفته شد طرح عدوانی و خلع ید جزو غصب هستند که هر کدام از آن ها را می توان با مشورت به مشاور املاک انجام داد.

برای استفاده از خدمات سایت املاک آنلاین املاکداران که شامل مشاوره حقوقی املاک تلفنی، تهاتر ملک، خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان، رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان و غیره می شوند، می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به برگه های مربوطه مراجعه فرمایید.

 

 

مزایا و معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان

۲۸ بازديد

معمولا بیشتر طبقه آخر آپارتمان ها به علت ارتفاع زیاد و نیروی جاذبه، با مشکل کم بودن فشار آب بر می خورند. چنانچه از سیستم های گرمایشی مثل شوفاژ استفاده کنند این مشکل دو برابر می شود. در فصول سرد سال طبقات بالایی ساختمان ها نسبت به دیگر طبقات سردتر هستند و همچنین آفتاب گیرتر نیز هستند.

طبقات بالاتر می توانند با نصب تانکر و پمپ آب به فشار آب خود کمک کنند. برای خرید پمپ های آب باید به اصول فنی آن دقت کرد و همین طور برای اینکه آلودگی صوتی برای طبقات دیگر ایجاد نشود باید از مخازن استاندارد استفاده شود. بهترین روش برای حل مشکلات طبقات بالاتر کدام اند؟

در این مقاله از املاک داران قصد داریم به مواردی از مزایا و معایب طبقات بالاتر آپارتمان ها اشاره کنیم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

طبقه آخر آپارتمان

معایب طبقات بالایی ساختمان چیست؟

طبقات بالایی آپارتمان ها به علت ارتفاع زیاد از زمین دارای معایبی هستند‌. اولین آن کم بودن فشار کم آب و آب رسانی به طبقات بالا است. یکی دیگر از ویژگی های طبقات بالایی آپارتمان ها سرد بودن در فصل سرد و همچنین گرم بودن در فصول گرم سال است که اکثر ساکنان در این باره ناراضی هستند.

بروز حوادث ناگهانی در آپارتمان ها و برج های مسکونی غیر قابل پیش بینی نیست و برای پیشگیری این حوادث باید کارهای لازم انجام شود. در مواقعی که حوادثی مثل زلزله رخ دهد ساکنان طبقات آخر ساختمان با مشکل رو به رو خواهند شد.

از دیگر مشکلات طبقات بالایی می توان به مشکلات پشت بام اشاره کرد، چرا که هر خرابی و رطوبتی به سقف منزل شما آسیب وارد می کند.

از مزایا و معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان چه می‌ دانید؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی آپارتمان ها را بلندتر می سازند. با این وجود بسیاری از افراد زندگی در طبقات بالاتر را به علت چشم انداز زیبایی که دارد ترجیح می دهند. ولی به نظر شما زندگی در طبقه های بالایی یک آپارتمان آیا جنبه مثبت نیز دارد؟ زندگی در این طبقات دو جنبه مثبت(مزایا) و منفی(معایب) دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

سکونت در آخرین طبقات آپارتمان ها از سال ها پیش در قاره اروپا رواج داشته و افراد ثروتمند در این طبقات زندگی می کردند. از مزایای سکونت در این طبقات می توان به نبود آلودگی صوتی، شلوغی و همچنین مناظر زیبا و چشم نواز اشاره کرد.

ولی به جز این مزایا معایبی نیز وجود دارد و اصلی ترین آن خراب بودن آسانسور و بالا و پایین رفتن از پله ها است که کاری بسیار خسته کننده است. همچنین از دیگر عیوب آن مدیریت نکردن مصرف آب برخی از ساکنین است.

مزایا زندگی در طبقه آخر ساختمان

از اصلی ترین مزایا این طبقات نورگیر بودن آن است، به این علت که آپارتمان های دیگر به دور آن نیستند نور مستقیم به منزل وارد می شود. به علت ارتفاع زیاد این خانه ها از سطح زمین منظره چشم انداز یک شهر را می توانید تماشا کنید.

مزیت دوم آن، کم بودن صدای پمپ آب است و اکثرا طبقات همکف و پایین تر به علت صدای زیاد آن اذیت می شوند. این مشکل با هر بار روشن و خاموش شدن برای طبقات بالا مزاحمتی ایجاد نمی کند‌.

ایمن بودن طبقات بالاتر هر آپارتمان از مزایای مهم آن به شمار می رود‌. به این منظور که هر چی از طبقات پایین تر به بالا می رویم امنیت آن بیشتر می شود‌. چرا که رفت و آمد کمتر است و همین طور پایین آوردن وسایل از طبقه بالا دشوارتر است و حمل این وسایل برای دزد کار آسانی نخواهد بود‌.

معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان

ساکنان طبقه های آخر آپارتمان در فصول سرد سال سرمای بیشتری را احساس می کنند‌ و علت آن بادگیر بودن و کم بودن ساخت و ساز اطراف این آپارتمان ها است. همین طور طبقات میانی به علت محصور بودن گرمای بهتری را دارند.

همانگونه که می دانید ساکنان طبقات بالایی در فصول سرد سرمای بیشتر و در فصول گرم سال به علت گرماگیر بودن گرمای بیشتری را احساس می کنند. به این دلیل در فصول گرم سال کولرهای آبی جوابگو نیستند و باید از کولرهای گازی یا اسپیلت برای خنک نگه داشته خانه خود استفاده کنید.

این روزها با افزایش طبقات آپارتمان ها برای جلوگیری از حوادث احتمالی باید از سیستم اطفا حریق استفاده کرد و این یکی از معایب طبقات بالاتر است.

طبقه آخر آپارتمان

طبقات پایینی و همکف آپارتمان

اکثر افراد ترجیح می دهند در طبقات پایین تر و همکف زندگی کنند. اکثر این افراد به علت نبود آسانسور و بالا رفتن از پله ها طبقات همکف را انتخاب می کنند. از دیگر دلایل انتخاب طبقات همکف می توان به دسترسی به فضای بیرونی و حیاط اشاره کرد. به دیگر مزایا و معایب طبقات همکف در ادامه خواهیم پرداخت.

مزایا:

  • دسترسی راحت: ساکنان طبقات همکف به درب اصلی آپارتمان نزدیک تر هستند و رفت و آمدشان راحت تر است.
  • هزینه مناسب: در اکثر آپارتمان ها طبقات همکف هزینه کم تری نسبت به دیگر طبقات دارند. همچنین برای اسباب کشی بسیار راحت تر و در کم ترین زمان می توان وسایل را جا به جا کرد.
  • امنیت: امنیت طبقات همکف از برخی لحاظی خوب و برخی لحاظ دیگر بد است.

معایب:

  • نداشتن چشم‌ انداز: اکثر افرادی که منظره شهر برایشان مهم است طبقات بالاتر را برای سکونت انتخاب می کنند. پس اگر برای شما نیز چشم انداز شهر مهم است بهتر است طبقات همکف را انتخاب نکنید.

طبقات میانی آپارتمان

برخی افراد طبقات وسطی آپارتمان را برای سکونت انتخاب می کنند. این طبقات دارای مزایا و معایبی نیز هستند که به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایا:

  • چشم‌ انداز قابل قبول: چنانچه شما جزء افرادی هستید که طبقات بالا را ترجیح می دهید و مورد مناسب خود در طبقات بالا را پیدا نکرده اید می توانید طبقات میانی را انتخاب کنید. چرا که نسبت به طبقات همکف چشم انداز بهتری دارند.
  • مصرف به صرفه انرژی: به صرفه بودن هزینه های آب و برق در طبقات میانی از اصلی ترین مزایای این واحدها است. چرا که تابش نور خورشید به طور مستقیم به این واحدها می خورد و از گرمای بیشتری نسبت به دیگر طبقات برخوردارند. این طبقات به علت محفوظ بودن چه از سمت کف و سقف در فصول زمستان و تابستان از مصرف انرژی کم تری برخوردارند.

معایب:

  • آلودگی صوتی: آلودگی صوتی می تواند از شاخص ترین مشکلات طبقات میانی و همکف باشد که اکثر افراد در این باره کلافه شده اند.
طبقه آخر آپارتمان

طبقات بالایی آپارتمان

برخی افراد معتقدند که طبقه آخر آپارتمان نسبت به طبقات دیگر ساختمان ها مناسب تر هستند. اما هر فرد نظری دارد و توصیه ما به شما این است که قبل از خرید هر طبقه از مزایا و معایب آن خبر دار شوید.

مزایا:

  • چشم‌ انداز زیبا: از جمله اصلی ترین مزیت طبقات بالا چشم انداز زیبا و دل نشین آن است.
  • آلودگی صوتی کم تر: چرا که این واحدها در ارتفاع زیادی نسب به زمین قرار دارند و صدای کم تری را می شنوند.
  • امنیت: امنیت این طبقات نسبت به طبقات دیگر بالاتر است.
  • دریافت سر و صدای کم تر از طبقات دیگر: از معایبی طبقات همکف آلودگی صوتی که آرامش ساکنین را بر هم می زند می توان اشاره کرد. این مشکل برای طبقات آخر وجود ندارد و آن ها از صدای پای ساکنان دیگر و ماشین ها مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند‌.

معایب:

مصرف انرژی بالا: در فصل های گرم مثل تابستان به علت گرماگیر بودن طبقات آخر گرمای بیشتری را متحمل می شوند و مداوم آن ها مجبورند از سیستم های سرمایشی استفاده کنند.

کلام پایانی

آن چنان که در این مقاله خواندیم انتخاب طبقه آپارتمانی بسته به نیاز و سلیقه هر فرد متفاوت است همچنین با توضیحاتی که در بالا به شما ارائه داده ایم می توانید مزایا و معایب هر طبقه را مقایسه کنید و در نتیجه با یک انتخاب مناسب برای خرید منزل خود اقدام کنید.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل خرید آپارتمان در اصفهان، سفارش خرید ملک در اصفهان، خرید زمین و خانه کلنگی در اصفهان، خرید ملک اصفهان، مشارکت در ساخت و اجاره روزانه باغ و ویلا در اصفهان، معامله پایاپای، انواع تهاتر ملک با طلا و غیره می شوند.

 

 

چند نکته کلیدی درمورد قرارداد اجاره به شرط تملیک

۲۷ بازديد

یک نوع قرارداد اجاره وجود دارد که با نام قرارداد اجاره به شرط تملیک شناخته شده است , در حال حاضر کاربرد بسیاری در معاملات افراد دارد. شما می توانید سند اجاره تملیکی را همراه با نوعی شرط ضمن عقد در نظر بگیرید که مالکیت را برای مستاجر ممکن می ‌سازد.

در حال حاضر مالکیت، سرمایه ‌های زیادی نیازمند است، چه در نظرتان خرید خانه باشد چه خرید مدل های گوناگون ماشین، داشتن سرمایه از الزامات است و باید مبلغ مشخصی در اختیارتان باشد.

یکی از دغدغه‌ های اشخاص، پیدا کردن راهی است که توسط آن بتوانند روند خرید و مالکیت را برای خود آسان‌ کند. قرارداد معتبر و قانونی که این امر را ممکن می سازد، سند اجاره به شرط تملیک است.

اما این گونه از قراردادها بسیار فراتر از این توضیحات است. در صورتی که قصد دارید از آن استفاده کنید باید با نمونه های آن آشنا شویید. در این مقاله از املاک داران تمام این موارد را شرح خواهیم داد. تا انتهای مقاله ما باشید.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست؟

پرسیدن سوالی با عنوان، سند اجاره به شرط تملیک چیست؟ زیاد دور از انتظار نیست. چون علاوه بر متداول بودن و کاربردی بودن این قرارداد، هنوز هم بسیاری از افراد آشنایی کاملی با آن ندارند. در جواب به این سوال، باید بگوییم که سند حاضر در نگاه اصلی یک قرارداد اجاره است.

این قرارداد مثل بقیه قراردادهای اجاره، پیرو قانون مدنی است و طبق عقد اجاره تنظیم می ‌شود. در متن قرارداد مواردی مانند موجر، مستاجر و مورد اجاره معین می شود و مبلغ اجاره بها نیز مشخص خواهد شد.

همچنین توسط این سند در قالب یک قرارداد اجاره، با شرط به خصوصی امکان ایجاد مالکیت برای اشخاص فراهم می شود. قرارداد با توجه به شرط تملیک یک قرارداد پر استفاده محسوب می شود، زیرا علاوه بر اینکه در حوزه مالکیت شخصی دارای کاربرد است، در حوزه مالکیت تجاری نیز کاربرد بسیاری دارد.

در نتیجه می‌توانیم این نمونه از سند را یکی از مسائل نوظهور در قراردادها در نظر بگیریم. زیرا استفاده از این روش فقط چند دهه است که رایج شده‌است.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره با سند اجاره به شرط تملیک چه تفاوتی دارد؟

وجود شرط در عقد، تفاوت اصلی این دو قرارداد است و این امکان را ایجاد می ‌کند که پس از پایان مدت اجاره، مال به تملک مستاجر درآید. به بیان روان تر و ساده ‌تر، قیمت مورد اجاره (مال) به صورت اقساطی تقسیم بندی می‌ شود که هر قسط به نوعی مثل اجاره بها به طور ماهانه به موجر پرداخت خواهد شد.

مالکیت مال تا تمام شدن اقساط که تاریخ اجاره نامه نیز به شمار می رود، با موجر است. در پایان قرارداد اگر مستاجر به تعهدات خود به طور کامل و به درستی عمل کرده باشد، قادر است مالکیت مورد اجاره را در اختیار خود بگیرد.

اشخاصی که از نمونه سند اجاره به شرط تملیک استفاده می‌ کنند

این قرارداد به صورت معمول میان افرادی برقرار می ‌شود که حداقل یکی از آن‌ افراد، باید شخص حقوقی باشند. البته هیچگونه مانعی جهت تنظیم این قرارداد میان اشخاص حقیقی وجود ندارد؛ ولی چیزی که متداول است حضور اشخاص حقوقی و شرکت‌ های بزرگ دولتی و خصوصی است.

شرکت‌ های دولتی، خصوصی، شرکت ‌های لیزینگ انواع ماشین و به ویژه بانک‌ ها از جمله اشخاصی به شمار می روند که معاملات زیادی با این نوع قرارداد انجام می‌ دهند.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

انواع نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک

به طور کلی این قرارداد به دو شکل تنظیم می‌ شود که در ادامه این دو دسته را به صورت کامل توضیح می ‌دهیم:

اجاره به شرط تملیک با شرط فعل

در این نوع قرارداد، مالک اصلی یا موجر مبلغی که بابت مورد اجاره باید پرداخت کنند را به عنوان اجاره بها در نظر می ‌گیرند. با توجه به موضوع اجاره بها، شروط خاصی را نیز برای مستاجر در نظر گرفته و معین می کند.

مستاجر علاوه بر اینکه موظف است اجاره بها را به صورت کامل پرداخت کند، باید به شروط تعیین شده نیز عمل کند و مکلف است رضایت موجر را نیز در این راستا کسب کند. در آخر، زمانی مالکیت به مستاجر انتقال پیدا خواهد کرد که موجر به آن رضایت کامل داشته باشد.

 اجاره به شرط تملیک با شرط نتیجه

در این نوع از قرارداد، انتقال مالکیت فقط به شرط انجام تمام تعهدات معین‌شده، انجام می ‌شود. این نوع از قرارداد در بین مستاجران از توجه بیشتری برخوردار است و دارای محبوبیت بیشتری است. زیرا این موضوع را تضمین می ‌کند که در آخر و با عمل به قرارداد، مالکیت به مستاجر منتقل خواهد شد.

در این قرارداد به مستاجر تضمین داده‌می‌شود که اگر اجاره بها را به صورت کامل پرداخت کند و شروط قرارداد را تماما انجام دهد، برای انتقال مالکیت مانعی وجود ندارد.

در حقیقت با پرداخت آخرین قسط از اجاره، مالکیت خود به خود به مستاجر منتقل خواهد شد. سپس اقداماتی مثل تنظیم سند، راهی برای اثبات بیشتر این مالکیت به شمار می رود.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

ماده 57 آیین نامه قانون

اگر این شرط یک طرف قرارداد بانک باشد، ماده 57 آیین نامه قانون عملیات بانکی را اینگونه بیان می کند که در پایان مدت اجاره و در صورتی که به سایر شرایط مندرج در قرارداد عمل شده باشد، مستاجر می تواند مالک مال شود.

ماده 64 آیین نامه قانون

در ماده ۶۴ همان آیین نامه نیز گفته شده است که در سند اجاره به شرط تملیک باید ذکر شود که در پایان مدت اجاره و بعد از پرداخت آخرین قسط مال الاجاره، در صورتی که تعهدات مستاجر به صورت کامل انجام شده باشد، مال به مالکیت مستاجر درخواهد آمد.

نگاه قانون به این نوع از قرارداد

قرارداد به شرط تملیک، از جمله قراردادهای جدیدی است که از زمان تصویب آن زمان زیادی نمی ‌گذرد. نمونه این قرارداد به شرط تملیک به قدری تازه و جدید است که پیش از انقلاب از آن صحبت نشده بود. علاوه بر این، فقه و حقوق هم درباره این موضوع چیزی نگفته است.

در کشور عزیز ما ایران، قرارداد به شرط تملیک اولین بار در آیین نامه اجرایی اجاره به شرط تملیک نام برده‌شد. این آیین نامه در سال 1361 در شورای پول و اعتبار به تصویب مجلس رسید. پس از آن در سال 1362 در قانون عملیات بانکی بدون بهره مورد استفاده قرار گرفت.

تعریف سند اجاره به شرط تملیک در ماده 57 آیین نامه

در ماده 57 آیین نامه تسهیلات اعطایی بانکی و آیین نامه فصل سوم عملیات بانکی، این قرارداد مصوب سال 1362 هیات وزیران بود و توضیحاتی درباره ماهیت و چگونگی اجرای این قرارداد بیان شد. این توضیحات در ماده‌های 58 تا 65 آیین نامه نقل شده‌است.

در کشورهای مبدا، ماهیت آن را قرارداد بیع یا خرید و فروش مشخص می کنند. اما در کشور ما، ماهیت اصلی قرارداد طبق عقد اجاره و ماده 466 قانون مدنی نقل شده‌است.

بر اساس این عقد، مستاجر مالک منافع مال در مدت زمان اجاره است. اما با افزودن شرط تملیک، در پایان مدت اجاره هم می تواند با انجام شروط و پرداخت اجاره بها مالکیت را دریافت کند. از آنجایی که این نوع قرارداد طبق عقد اجاره تنظیم می ‌شود بنابراین تبعیت از قوانین اجاره نیز امری لازم است.

قرارداد اجاره به شرط تملیک

کلام پایانی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم اجاره به شرط تملیک دارای یک سری انواع و شرایط است که باید حتما با آن ها آشنا شویید و در هنگام عمل از آن استفاده کنید.

خوشحال می‌ شویم اگر نکته‌ ای را از قلم انداخته ایم، شما برای دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

اما برای شما خریداران و املاک داران محترم، پیشنهادی استثنایی داریم. می توانید با مشاوره و راهنمایی همکاران ما بهترین تجربه را در این نوع اجاره داشته باشید.

مجموعه املاک داران با عرضه فعالیت های وسیع در زمینه ساخت و ساز و خرید و فروش، بستر مناسبی را در حوزه املاک پدیدار کرده اند. این فعالیت ها شامل خرید و فروش آپارتمان در اصفهان، ثبت ملک به صورت رایگان، سرمایه گذاری، شراکت در ساخت و ساز، مشاوره حقوقی املاک، معامله پایا پای، تهاتر و غیره می شوند.

برای هرگونه رهن و اجاره آپارتمان در اصفهان و رهن و اجاره خانه ویلایی در اصفهان به سایت املاکداران مراجعه نمایید.